ملخص البحث: هدف البحث الحالي إلى وضع تصور مقترح للوفاء بمتطلبات تطوير الإعداد المهني للطالب المعلم بكليات التربية في ضوء مجتمع المعرفة، ولتحقيق أهداف البحث فقد تم استخدام المنهج الوصفي، وتمثل المجتمع الأصلي لعينة الدراسة في جميع أعضاء هيئة التدريس (الأساتذة، الأساتذة المساعدين، المدرسين)، وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة المعاينة العشوائية من ثلاث كليات: كلية التربية جامعة المنصورة لتمثل (منطقة الدلتا)، كلية الدراسات العليا جامعة القاهرة لتمثل (منطقة الشمال)، كلية التربية جامعة أسيوط لتمثل (منطقة الجنوب). توصل البحث إلى مجموعة من النتائج من أهمها: يهدف برنامج الإعداد المهني بكليات التربية إلى تنمية الجانب المهني للمعلم في ضوء مجتمع المعرفة، من خلال ادخال الجانب التكنولوجي في برامج التنمية المهنية للمعلمين لمواكبة العصر الرقمي، والاهتمام بالدورات التدريبية لمعلم المعلم لأنه العنصر الفاعل في إعداد المعلم. وأنه لن يتم تطوير الاعداد المهني للمعلم إلا بالتكامل مع برامج الاعداد الأخرى (الجانب التخصصي، الجانب الثقافي). وقد توصلت الدراسة إلى أن العصر الرقمي مثلما أحدث تغييرات في شتى مجالات الحياة، فإنه سوف يخلق تغييرات جوهرية، وجذرية في التعليم، وطرق التدريس لذا فقد فرض هذا العصر على المعلمين أدوار ومسئوليات جديدة استهدفت إعادة النظر في برامج إعداد المعلمين بكليات التربية من حيث تعديل اللوائح، ووضع مقررات جديدة تناسب متطلبات مجتمع المعرفة. الكلمات المفتاحية: الإعداد المهني، برنامج إعداد المعلم، مجتمع المعرفة. Abstract
The aim of the current research is to develop a proposed vision to meet the requirements for developing the professional preparation of student teachers in colleges of education in light of the knowledge society. To achieve the objectives of the research, the descriptive approach was used, and the original community of the study sample was represented by all faculty members (professors, assistant professors, teachers). The study sample was selected by random sampling from three colleges: the Faculty of Education, Mansoura University, to represent (the Delta region), the College of Graduate Studies, Cairo University, to represent (the North region), and the College of Education, Assiut University, to represent (the South region).
The research reached a set of results, the most important of which are: The professional preparation program in colleges of education aims to develop the professional aspect of the teacher in light of the knowledge society, by introducing the technological aspect into the professional development programs for teachers to keep pace with the digital age, and paying attention to training courses for the teacher educator because he is the effective element in teacher preparation. The professional preparation of the teacher will not be developed except through integration with other preparation programs (the specialized aspect, the cultural aspect).
The study concluded that just as the digital age has brought about changes in various areas of life, it will also create fundamental and radical changes in education and teaching methods. Therefore, this era has imposed on teachers new roles and responsibilities aimed at reconsidering teacher preparation programs in colleges of education in terms of amending regulations. And developing new courses that suit the requirements of the knowledge society. Keywords:
professional preparation, teacher preparation program, knowledge society
إبراهيم, ساميه صالح حسن. (2023). تطوير الإعداد المهني للمعلم بكليات التربية في ضوء متطلبات مجتمع المعرفة. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(2), 831-854. doi: 10.21608/maed.2023.353968
MLA
ساميه صالح حسن إبراهيم. "تطوير الإعداد المهني للمعلم بكليات التربية في ضوء متطلبات مجتمع المعرفة". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124, 2, 2023, 831-854. doi: 10.21608/maed.2023.353968
HARVARD
إبراهيم, ساميه صالح حسن. (2023). 'تطوير الإعداد المهني للمعلم بكليات التربية في ضوء متطلبات مجتمع المعرفة', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(2), pp. 831-854. doi: 10.21608/maed.2023.353968
VANCOUVER
إبراهيم, ساميه صالح حسن. تطوير الإعداد المهني للمعلم بكليات التربية في ضوء متطلبات مجتمع المعرفة. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2023; 124(2): 831-854. doi: 10.21608/maed.2023.353968