القلق الإجتماعي وعلاقته بالذكاء الوجداني لدى الأطفال ضعاف السمع

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص العربي:
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن العلاقة بين القلق الإجتماعي والذكاء الوجداني لدى الأطفال ضعاف السمع بغرض تحديد طبيعة ونوع تلك العلاقة، وكذلك تحديد الفروق في كل من القلق الإجتماعي والذكاء الوجداني تبعًا للنوع (ذكور - إناث) بهدف المقارنة بين تلك الفروق. تكونت عينة البحث الأساسية من (100) طفلًا وطفلةً من الأطفال ضعاف السمع، تراوحت أعمارهم بين (9 – 12) عام بمتوسط حسابي قدره (10.85) وانحراف معياري (0.89). واستخدم الباحث في دراسته مقياس القلق الإجتماعي، ومقياس الذكاء الوجداني (إعداد الباحث). وأسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية عكسية دالة إحصائيًا بين القلق الاجتماعي والذكاء الوجداني لدى الأطفال ضعاف السمع، كما ظهر وجود فروق في كل من القلق الاجتماعي والذكاء الوجداني تبعًا للنوع لصالح الإناث في الاتجاه الأفضل.
الكلمات المفتاحية: القلق الإجتماعي - الذكاء الوجداني – الأطفال ضعاف السمع.
Abstract:
The current research aimed to detecting the relationship between social anxiety and emotional intelligence among hearing-impaired children, as well as reveal the differences in both two variables among the sample members according to the type (male - female). The basic research sample consisted of (100) male and female children with hearing impaired, whose ages ranged between (9-12) years with an average account of (10.85) and a standard deviation (0.89). In his study, the researcher used a social anxiety, and the emotional intelligence scales (preparation of the researcher). Results of the research showed that there were a statistically adverse correlation between social anxiety and emotional intelligence in the hearing impairment, as there were differences in both social anxiety and emotional intelligence according to the type in favor of females in the best direction.
Keywords: Social Anxiety - Emotional Intelligence - hearing-impaired children.

الكلمات الرئيسية