فعالية برنامج تدريبي لتحسين اليقظة العقلية لدى ‏تلاميذ الصف الأول الاعدادي ذوي صعوبات التعلم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث تحسين اليقظة العقلية لدى تلاميذ الصف الأول الاعدادي ذوي صعوبات التعلم، وتحقيقًا لهذا الهدف أُجري البحث علي عينة قوامها (20) تلميًذا، وتلميذًة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرسة الشهيد يحيى الأدغم الإعدادية بإدارة ميت غمر، و تراوحت أعمارهم من (12.00-12.4) عامًا، وتم تقسيمهم إلي (10) تلاميذ مجموعة تجريبية بمتوسط عمر زمني (12.16) سنة، و انحراف معياري (0.142984)، (10) مجموعة ضابطة بمتوسط عمر زمني (12.16) سنة، وانحراف معياري (0.13499)، وتكونت كل مجموعة من (5) ذكور، وإناث (5)، وبعد تطبيق اختبار القدرة العقلية للأعمار(12- 14)، اختبار الفرز العصبي السريع لذوي صعوبات التعلم، استمارة المستوي الاقتصادي، والاجتماعي، والثقافي، مقياس تقدير الخصائص السلوكية لذوي صعوبات التعلم ،واستمارة جمع البيانات، كما تم تطبيق مقياس اليقظة العقلية، والبرنامج التدريبي، وأسفرت نتائج البحث إلي فعالية البرنامج التدريبي في تحسين اليقظة العقلية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي صعوبات التعلم.
الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم - اليقظة العقلية - البرنامج التدريبي.
Abstract
The aim of the research is to improve mental mindfulness  among first-year middle school students with learning difficulties. To achieve this goal, the research was conducted on a sample of (20) male and female students from the first middle school year at Martyr Yahya Al-Adgham Preparatory School, administered by Mit Ghamr, and their ages ranged from (12.00). -12.4) years, and they were divided into (10) experimental group students with an average chronological age (12.16) years, and a standard deviation (0.142984), (10) a control group with an average chronological age (12.16) years, and a standard deviation (0.13499), and each group was formed. A group of (5) males and (5) females, and after applying the mental ability test for ages (12-14), the rapid neurological screening test for people with learning disability, the economic, social, and cultural level questionnaire, the scale for assessing the behavioral characteristics of people with learning disability, and a collection form. Data, mental mindfulness  scale, and training program were applied, and the results of the research led to the effectiveness of the training program in improving mental mindfulness  among middle school students with learning disability.
Keywords: learning disability– mental  mindfulness  - training program.

الكلمات الرئيسية