فعالية برنامج‎ ‎تدريبي لتطوير الخرائط‎ ‎الذهنية لدى الأطفال المعاقين بصريًا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالي التحقق من فعالية برنامج تدريبي لتطوير الخرائط الذهنية لدى الأطفال المعاقين بصريًا، تكونت عينة الدراسة من (6) أطفال معاقين بصريًا من طلاب المرحلة الابتدائية منهم (5) ذكور، (1) أنثى، تراوح عمرهم الزمني بين (7-9) عامًا بمتوسط عمري قدره (00,8) عامًا وانحراف معياري قدره (±0,632)، تم اختيارهم خلال الفصل الدراسي الأول للعام الدراسي (2022 / 2023) بمدرسة النور للمكفوفين التابعة لإدارة شمال بمحافظة السويس، كمجموعة تجريبية واحدة، وأشتملت أدوات الدراسة على مقياس الخرائط الذهنية (إعداد الباحثة)، وبرنامج تدريبي لتطوير الخرائط الذهنية (إعداد الباحثة)، واستخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية الآتية: اختبار ولككسون لإشارة الرتب، وتوصلت نتائج الدراسة إلى توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين (القبلي والبعدي) على مقياس الخرائط الذهنية لصالح القياس البعدي، كما توصلت النتائج إلى لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات أطفال المجموعة التجريبية في القياسين (البعدي والتتبعي) على مقياس الخرائط الذهنية، كما أشارت النتائج إلى وجود حجم تأثير كبير للبرنامج التدريبي في تطوير الخريطة الذهنية للأطفال المعاقين بصريًا لدى المجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي، الخرائط الذهنية، الأطفال المعاقين بصريًا.
Abstract
The current research aimed to verify the effectiveness of a training program for developing Mind maps for visual impaired Children,The study sample consisted of (6) visually impaired children from primary school students, including (5) males, (1) female,  Between (7-9) years, with an average age of (8.00) years, and a standard deviation of (±0.632), were selected during the first semester of the academic year (2022/2023) at Al-Noor School for the Blind affiliated to the North Administration in Suez Governorate, as one experimental group. The study tools included a Mind maps scale (prepared by the researcher), and a training program for developing Mind maps (prepared by the researcher), The researcher used the following statistical methods : Wilcoxon test for rank sign,  The results of the study reached that There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group children in the two measurements (pre and post) on the mind maps scale in favor of the post measurement, The results also revealed that there were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group children's scores in the two measurements (post and follow-up) on the Mind maps scale, The results also indicated that there was a significant effect of the training program for developing the mind map of the Visually impaired children of the experimental group. 
Key words: training program, Mind maps, Visually impaired Children.

الكلمات الرئيسية