أثر‎ ‎التلميحات البصرية بالواقع المعزز في تنمية مهارات ‏برمجة صفحات الويب لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

‏ استهدف البحث تحديد أثر التلميحات البصرية بالواقع المعزز في تحصيل طلاب الصف الثاني الإعدادي ‏وأدائهم لمهارات برمجة صفحات الويب، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج التجريبي، ‏والذي يقوم على تصميم بيئة تعليمية مزودة بالتلميحات البصرية بتقنية الواقع المعزز وذلك بحسب مراحل ‏وخطوات علمية مدروسة، ووفقاً للنموذج العام للتصميم التعليمي (‏ADDIE‏)، كما تضمنت إجراءات البحث ‏اختيار عينة مكونة من (40) تلميذ وتلميذه من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة كفر البرامون ‏بالمنصورة التابعة لإدارة حي شرق، وتمثلت أدوات البحث في: (اختبار التحصيل المعرفي المرتبط ‏بالمهارات- بطاقة ملاحظة الأداء العملي)، كما قام الباحث بتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة ‏باستخدام برنامج، (Spss)‏ واشتملت الدراسة على مجموعة واحدة، وبعد تطبيق أدوات البحث قبليًا وبعديًا ‏وتطبيق البرنامج على عينة البحث تم التوصل إلى النتائج التي أشارت إلى فاعلية التلميحات البصرية ‏ببيئة الواقع المعزز على التحصيل المعرفي والأداء المهاري لبرمجة صفحات الويب، وقدم الباحث ‏مجموعة من التوصيات تمثلت في ضرورة الاهتمام باستخدام تقنية الواقع المعزز في تدريب التلاميذ ‏للتمكن من مهارات برمجة صفحات الويب.  ‏
الكلمات المفتاحية: (التلميحات البصرية – الواقع المعزز - مواقع الويب)‏
Abstract:
The research aimed to determine the impact of visual cues in augmented reality ‎on the achievement of second-year preparatory students and their performance ‎of web page programming skills, and the researcher used the descriptive ‎analytical approach, and the experimental approach, which is based on designing ‎an educational environment equipped with visual cues with augmented reality ‎technology, according to the stages and steps of scientific studied, and according ‎to the general model of educational design (ADDIE), and the research procedures ‎included the selection of a sample of (40) pupils from the second grade of ‎preparatory school Kafr Al-Baramoun School in Mansoura, affiliated to the Sharq ‎District Administration,  The research tools were: (Skills-related cognitive ‎achievement test - practical performance note card). The researcher also applied ‎the appropriate statistical processing methods using the program, (SPSS) and the ‎study included one group, and after applying the research tools before and after ‎applying the program to the research sample, the results were reached that ‎indicated the effectiveness of visual cues in the augmented reality environment on ‎cognitive achievement and skill performance of programming web pages, and the ‎researcher made a set of recommendations represented in: The need to pay ‎attention to the use of augmented reality technology in training students to ‎master the skills of programming web pages
Keywords: (visual cues – augmented reality – websites)‎

الكلمات الرئيسية