فاعلية وحدة مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في ‏تنمية مهارات الحجاج لدى طالبات المرحلة الثانوية ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص:
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية وحدة مقترحة قائمة على نظرية الذكاء الناجح في تنمية مهارات الحجاج لدى طالبات المرحلة الثانوية، وتكونت عينة الدراســـــة من (95) طالبةً من طالبات المرحلة الثانوية، تم توزيعهنَّ عشوائيا إلى مجموعتين هما: المجموعة الضابطة وعددهنَّ (47) طالبةً ، والمجموعة التجريبية وعددهن (48) طالبةً من طالبات الصف الأول الثانوي، وقد تم استخدام المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي، بحيث يكون هناك قياساً قبلياً قبل تطبيق الوحدة، وقياساً بعدياً يلي تطبيقها، ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الباحثة وحدة مقترحة قائمة على الذكاء الناجح لتنمية مهارات الحجاج، وقد تم التوصل لمهارات الحجاج إجرائيا من خلال قائمة محكمة من قبل أعضاء هيئة التدريس المتخصصين، وتألفت الوحدة المقترحة من (20) جلسة تدريبية، مدة كل جلسة (50) دقيقة، بواقع حصتين دراسيتين أسبوعيًا، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات مجموعتي الدراسة تُعزى إلى فاعلية الوحدة المقترحة لصالح طالبات المجموعة التجريبية في مهارات الحجاج، وقد نوقشت النتائج وانتهت الدراسة إلى بعض التوصيات منها توجيه أنظار المسؤولين إلى ضرورة تضمين مهارات الحجاج في المقررات الدراسية لجميع الطالبات بمختلف المراحل الدراسية، والتوسع في استخدام الأنشطة التدريبية المتنوعة القائمة على نظرية الذكاء الناجح والتي تسهم في ربط ما تتعلمه الطالبات في المدرسة بمواقف الحياة اليومية.
الكلمات المفتاحية: مهارات الحجاج، نظرية الذكاء الناجح، وحدة مقترحة.
Abstract
The study aimed to verify the effectiveness of a proposed unit based on the theory of successful intelligence to developing the argumentation skills of female secondary school students. The study sample consisted of (95) female secondary school students, who were randomly distributed into two groups: the control group, which consisted of (47) female students, and the experimental group, which consisted of (48) female students from the first year of secondary school
The experimental curriculum of the semi-experimental design was used, as there was a pre-measurement before applying and a post-measurement following the unit application. To achieve the objectives of the study, the researcher designed a proposed unit based on successful intelligence to develop the skills of argumentation. Argumentation skills were determined procedurally through a list that was judged by specialized faculty members. The proposed unit consisted of (20) training sessions, each session lasting (50) minutes, with two study sessions per week.
The findings of the study showed that there were statistically significant differences between the average scores of the two study groups and it was attributed to the effectiveness of the proposed unit in favor of the experimental group’s female students in argumentation skills. The results were discussed and the study concluded with some recommendations, including directing the attention of officials to the need to include argumentation skills in the academic curricula for all female students at various levels of study and expanding the use of various training activities based on the theory of successful intelligence, which contribute to linking what female students learn in school to daily life situations.
Keywords: Argumentation Skills, Theory of Successful Intelligence, Proposed Unit

الكلمات الرئيسية