أثر تنوع أساليب تقويم الأقران في بيئة التعلم التشاركية في تنمية مستوى المعرفة الرقمية والمعتقدات المعرفية ومهارات التعلم التشاركي لدى طالبات الدبلوم العام محفظات القرآن الكريم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة تنمية مستوى المعرفة الرقمية لدى طالبات الدبلوم العالي لتحفيظ القرآن من خلال تنوع أساليب تقويم الأقران ببيئات التعلم التشاركية وبيان أثره على المعتقدات المعرفية والتقييم الذاتي لمهارات التعلم التشاركي وتكونت عينة الدراسة من (44) طالبة تم اختيارهن بطريقة قصدية وتم توزيعهن على ثلاث مجموعات بلغ عدد المجموعة الأولى (15) والثانية (15) والثالثة (14) وقد درست المجموعة الأولى بأسلوب المناقشة ودرست المجموعة الثانية بأسلوب النقد والمجموعة الثانية درست بأسلوب قوائم المراجعة، وتم ذلك في الفصل الدراسي الأول للعام 1445هـ، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى ≤ 05.0) بين متوسط درجات طالبات المجموعات التجريبية في الاختبار التحصيلي المعرفي البعدي واستبانة مهارات التعلم التشاركي واستبانة المعتقدات المعرفية تعزى إلى أسلوب تقويم الأقران (المناقشة- النقد-قوائم المراجعة) ببيئات التعلم التشاركية، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية (عند مستوى ≤ 05.0) بين متوسط درجات طالبات المجموعات التجريبية التي تستخدم أساليب تقويم الأقران (المناقشة- النقد-قوائم المراجعة) ببيئات التعلم التشاركية في الاختبار التحصيلي المعرفي وفي استبانة مهارات التعلم التشاركي واستبانة المعتقدات المعرفية القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي
الكلمات المفتاحية: المعرفة الرقمية، أساليب تقويم الأقران، بيئات التعلم التشاركية، المعتقدات المعرفية، لمهارات التعلم التشاركي،  طالبات تحفيظ القرآن.
 
 
Abstract:
Reem Abdul Rahman Al Mubarak
The current study aims to develop digital knowledge among female students of the Higher Diploma in Quran memorization through the diversity of peer assessment methods in participatory learning environments and its impact on cognitive beliefs and self-evaluation of participatory learning skills. The study sample consisted of 44 female students who were chosen intentionally and were distributed into three groups, the number of which was the first group. 15, the second 15, and the third 14. The first group studied using the discussion method, the second group studied using the criticism method, and the second group studied using the checklist method. It was taught in the first semester of the year 1445. The results of the study showed that there were no statistically significant differences (at the level ≤ 05.0) between the average grades of female students. The experimental groups in the post-cognitive achievement test, the collaborative learning skills questionnaire, and the cognitive beliefs questionnaire were attributed to the peer evaluation method (discussion - criticism - checklists) in collaborative learning environments. The results also showed that there were statistically significant differences (at the level ≤ 05.0) between the average scores of the female students in the groups. The experimental method that uses peer evaluation methods (discussion - criticism - checklists) in participatory learning environments in the cognitive achievement test, the participatory learning skills questionnaire, and the pre- and post-cognitive beliefs questionnaire, in favor of the post-application.
keywords: Digital literacy, peer assessment methods, participatory learning environments, cognitive beliefs, participatory learning skills, female students of Quran memorization.

الكلمات الرئيسية