فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام أنشطة ‏منتسوري لتنمية الوعي الفونولوجي وأثره في تحسين ‏المهارات النفس لغوية لدى عينة من أطفال الروضة ذوي ‏صعوبات تَعلُّم القراءة (الديسليكسيا) بمدينة الرياض

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام أنشطة منتسوري لتنمية الوعي الفونولوجي وأثره في تحسين المهارات النفس لغوية لدى عينة من أطفال الروضة ذوي صعوبات تَعلُّم القراءة (الديسليكسيا) بمدينة الرياض، ولتحقيق هذا الهدف اعتمد الباحث على المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة وباستخدام القياس القبلي والبعدي؛ وذلك لملاءمته لطبيعة الدراسة، وتكونت عينة الدراسة على (12) طفلاً من ذوي صعوبات تَعلُّم القراءة ممن تتراوح أعمارهم بين (5-6) سنوات بمدينة الرياض، وتكونت أدوات الدراسة من: مقياس الوعي الفونولوجي (إعداد الباحث)، مقياس المهارات النفس لغوية (إعداد الباحث)، دليل المعلمة لأنشطة منتسوري، والبرنامج التدريب القائم على أنشطة منتسوري (إعداد الباحث)، وقد أسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج التدريبي باستخدام أنشطة منتسوري في تنمية الوعي الفونولوجي وتحسين المهارات النفس لغوية لدى عينة الدراسة بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رُتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياسي الوعي الفونولوجي ومهارات النفس اللغوية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، بينما توصلت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رُتب درجات المجموعة التجريبية على مقياسي الوعي الفونولوجي ومهارات النفس اللغوية في القياسين البعدي والتتبعي، وأشارت الدراسة إلى استمرارية فاعلية البرنامج التدريبي بعد فترة من تطبيقه. وفي ضوء نتائج الدراسة، أوصى الباحث بضرورة توظيف أنشطة منتسوري في تدريس القراءة لأطفال الروضة؛ لأهميتها في تنمية الوعي الفونولوجي وتحسين المهارات النفس لغوية وتطويرها، وضرورة إجراء مزيد من الدراسات التي تتناول أنشطة منتسوري في صفوف ومراحل مختلفة، وتصميم برامج تدريبية وعلاجية جماعية وفردية لطلبة صعوبات تَعلُّم القراءة بالتعاون مع المجتمع المحلي.
الكلمات المفتاحية: أنشطة منتسوري، الوعي الفونولوجي، المهارات النفس لغوية، أطفال الروضة ذوي صعوبات تَعلُّم القراءة (الديسليكسيا).
Abstract:
The current study aimed at the effectiveness of a training program based on using Montessori activities in developing the Phonological awareness and its impact to improve Psycho -Linguistic Skills with a sample of Kindergarten Children with dyslexia. To achieve this goal, the study based on the Quasi-experiment Method, through the design of the single group and using pre-post measurements for the suitability of the nature of the study. The sample consisted of (12) male and female children with of those reading learning disabilities aged between (5-6) years in Riyadh, the research tools consisted of: a teacher’s guide scale to Montessori’s activities, the phonological awareness scale (prepared by the researcher), psycholinguistic skills scale (prepared by the researcher), and the training program based on using Montessori activities (prepared by the researcher). The study results revealed the effectiveness of a training program based on using Montessori activities in developing Phonological awareness and its impact of improving Psycho-Linguistic skills for the study sample, with the presence of statistically significant differences between the mean scores of kindergarten children with dyslexia in the pre and post measurements on the Phonological awareness and Psycho-Linguistic scales favor of the post measurement. While the results revealed that, there are no statistically significant differences between the mean scores of kindergarten children with dyslexia the pre and follow-up measurement on the Phonological awareness and Psycho-Linguistic scales. Which refers to the continued effectiveness of the program after a period of its application. In light of these results, the researcher recommends employing the Montessori Activities in teaching reading for Kindergarten Children since this is important in improving Phonological Awareness and Psycho-Linguistic skills, Also the researcher recommends conducting more research which handle the Montessori’s activities at different grades and stages to devise training programs as well as treatment ones, individual and collective, that target dyslexic students in cooperation with the local community.
KEYWORDS: Montessori Activities, Phonological Awareness, Psycho-Linguistic skills, Kindergarten Children with learning disabilities (dyslexia).