Technology Acceptance Model to Determine the ‎influence of Faculty Member Experiences of ‎Utilizing LMS

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
This study aimed to measure the differences between the attitudes of King Saud University academics based on their expectations before they use the learning management system since the outbreak of the COVID-19 pandemic and after attaining their experience through practice. The sample individuals are 86 as a pre-sample and 85 as a post-sample. TAM2 model staff were used to build the data collection tool and link the impact of variables (sex, specialization, scientific rank, training duration and use). The results showed that cumulative experiences play a crucial role in creating a meaning of orientation and practice in connection with the actual use of techniques. It also shows that practice, according to long periods of experience in the uses of technology in the educational process, provides a more realistic measurement that is different from the opinion of any sample at the beginning of its use of technology in its initial stages. There were statistically significant differences in favour of the pre-sample about their high acceptance of the system, and they had positive attitudes towards expecting their use. Different attitudes were monitored for the post sample (after experience practicing the system) because of the barriers and difficulties they faced during their activation and use of the system, which negatively affected their attitudes. The study recommended raising cultural awareness and promoting the proper activation of technical tools by conducting more training courses in this field because it impacts the formation of positive accumulative orientation affecting adoption during use.
Keywords: Technology acceptance model, Experience, Practice, LMS, faculty staff, Covid19.
مستخلص:
هدفت هذه الدراسة إلى قياس الفروقات بين توجهات أكاديميين جامعة الملك سعود بناءً على توقعاتهم قبل استخدامهم لنظام إدارة التعلم منذ بدء جائحة كورونا وبناء على خبراتهم بالممارسة، وكانت فترة جمع البيانات على امتداد 38 أسبوع من استخدامهم للنظام (ثلاث فصول دراسية). تبنت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي المقارن comparative method لتحقيق أهدافها؛ تم استخدام اركان نموذج تام Tam2 لبناء أداة جمع البيانات لتحقيق هدف الدراسة، وبحث أثر متغيرات (الجنس– التخصص- الرتبة العلمية– مدة التدريب والاستخدام) ربطا بالأركان. تكون أفراد العينة من (86) كعينة قبلية و(85) كعينة بعدية. اظهرت اهم النتائج أن الخبرات التراكمية لها دور كبير جداً في تكوين معنى الاتجاه والممارسة ربطًا بالاستخدام الفعلي للتقنيات، وأن الممارسة وفق الخبرات لفترات طويلة في استخدامات التقنية في العملية التعليمية تعطي قياس أكثر واقعية يختلف عن رأي أي عينة في بدايات استخداماتها للتقنية في مراحلها الأولية، حيث وُجدت فروق ذات دلالة إحصائية لصالح العينة القبلية (قبل الاستخدام الفعلي) حول تقبلهم العالي للنظام، وكان لديهم توجهات ايجابية نحو توقع استخدامهم، في حين تم رصد توجهات مغايرة للعينة البعدية (بعد الخبرة بالممارسة للنظام) لما وجدوه من عقبات وصعوبات واجهتهم اثناء تفعيلهم واستخدامهم للنظام مما اثر على توجهاتهم سلباً. أوصت الدراسة برفع درجة الوعي الثقافي وتعزيز التفعيل الصحيح لاستخدامات الأدوات التقنية من خلال عقد المزيد من الدورات في هذا المجال لما له تأثير في تكوين توجهات تراكمية إيجابية تؤثر على التبني، كما تؤكد الدراسة على أهمية الشروع بمحاولة بناء خبرات إيجابية تراكمية مبنية على تحليل للخبرات الحالية للاعضاء من قبل العمادات المعنية وذلك لاستغلال الممارسات والتي اكتسبوها الأعضاء لاستمرارية استخدام التقنية في العملية التعليمية بكفائة وتأثير إيجابي فعال.
الكلمات المفتاحية: نموذج قبول التكنولوجيا، الخبرة، الممارسة، نظام إدارة التعلم، أعضاء هيئة التدريس، كوفيد 19.

الكلمات الرئيسية