واقع توظيف تطبيقات التعليم الإلكتروني من بعد ‏ في مدارس التعليم العام بدولة الكويت من وجهة نظر المعلمين ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

الملخص
هدفت البحث إلى تعرف واقع توظيف التطبيقات الإلكترونية في التعليم الإلكتروني من بعد من وجهة نظر معلمي المرحلتين المتوسطة والثانوية بدولة الكويت، وقد تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. وتكونت العينة من (834) معلما ومعلمة، طبقت عليهم نسخة إلكترونية من الأداة التي تكونت من (51) بندا تناولت التطبيقات المتوفرة ودرجة استخدامها، ومعيقات الاستخدام. وكشفت النتائج عن أن هناك مجموعة من البرامج والتطبيقات الإلكترونية التي تستخدم في التعليم من بعد تتوفر في البيئة التعليمية  بمدارس التعليم العام بدولة الكويت يتم توظيفها بدرجة متوسطة، كما تبين وجود مجموعة من المعيقات التي تواجه  توظيف  هذه التطبيقات بدرجة كبيرة. كما كشفت النتائج عن عدم وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات أفراد العينة تبعا لمتغيري  النوع والمرحلة التعليمية فيما يتعلق بتقديراتهم لواقع توظيف تطبيقات التعليم الإلكتروني في التعليم من بعد، في حين وجدت فروق ذات دلالة إحصائية حول تقديرات العينة للمعيقات التي تواجه توظيف التطبيقات الإلكترونية تبعا لمتغير عدد سنوات الخبرة، لصالح متوسطات مجموعة المعلمين ممن لديهم سنوات خبرة (10 سنوات فأكثر).
الكلمات المفتاحية:- التعليم من بعد  – تطبيقات التعليم الإلكتروني- واقع الاستخدام- معيقات التوظيف.
Abstract
The study aimed to identify the reality of employing electronic applications in distance e-learning from the point of view of middle and high school teachers in the State of Kuwait. The descriptive analytical approach was used. The sample consisted of (834) male and female teachers, to whom an electronic version of the tool was applied, which consisted of (51) items that dealt with available applications, the degree of their use, and obstacles to use. The results revealed that there is a group of electronic programs and applications that are used in distance education, available in the educational environment in public education schools in the State of Kuwait, and that they are used to a moderate degree. It also revealed that there are a group of obstacles facing the use of these applications to a large extent. The results also revealed that there was no statistically significant difference between the average scores of the sample members according to the variables of gender and educational stage with regard to their estimates of the reality of employing e-learning applications in distance education, while statistically significant differences were found regarding the sample’s estimates of the obstacles facing the use of electronic applications according to the variable Number of years of experience, in favor of the averages of the group of teachers who have years of experience (10 years or more).
Keywords: Distance education - e-learning applications - reality of use - obstacles to employment

الكلمات الرئيسية