تطوير نظام تدريب ذكي في ضوء تحليلات التعلم وأثره في ‏تنمية مهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي ‏لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة المنصورة ‏واتجاهاتهم نحوه

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة المنصورة واتجاهاتهم نحوه من خلال تطوير نظام تدريب ذكي في ضوء تحليلات التعلم، وتم تطبيق التجربة الأساسية للبحث على عينة من أعضاء الهيئة التدريسية بكلية التربية جامعة المنصورة مكونة من (32) عضواً من أعضاء هيئة التدريس؛ وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعتين قوام كل منها (16) عضواً وفق التصميم شبة التجريبي للبحث وهو: المجموعة التجريبية الأولى: تطوير نظام تدريب ذكي، والمجموعة التجريبية الثانية: تطوير نظام تدريب ذكي في ضوء تحليلات التعلم، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار لقياس الجوانب المعرفية المرتبطة بمهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي، وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب الأدائية المرتبطة بمهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي، ومقياس اتجاه أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة المنصورة، وبعد تنفيذ التجربة ومعالجة البيانات إحصائيًّا، توصلت نتائج البحث إلى: وجود فرق بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية الأولي (تطوير نظام تدريب ذكي) والمجموعة التجريبية الثانية (تطوير نظام تدريب ذكي في ضوء تحليلات التعلم) في التطبيق البعدي لاختبار الجوانب المعرفية المرتبطة بمهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي ولبطاقة ملاحظة الجوانب الأدائية المرتبطة بمهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي، ومقياس اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة المنصورة نحو نظام تدريب ذكي في ضوء تحليلات التعلم لصالح المجموعة التجريبية الثانية، ويوصي البحث بضرورة توظيف نظام تدريب ذكي في ضوء تحليلات التعلم في تنمية مهارات تطبيق معايير منظومة التميز الحكومي لدى أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية جامعة المنصورة واتجاهاتهم نحوه.
الكلمات المفتاحية: نظام تدريب ذكي - تحليلات التعلم - معايير منظومة التميز الحكومي- الاتجاه.
 
Abstract:
The aim of the current research is to develop the skills of applying the government excellence system among faculty members at the Faculty of Education, Mansoura University, and their attitudes towards it through the development of an intelligent training system in light of learning analytics. The basic experiment of the research was applied to a sample of faculty members at the Faculty of Education, Mansoura University, consisting of 32 members of the faculty. They were randomly divided into two groups, each consisting of 16 members, according to the quasi-experimental design of the research. The first experimental group developed an intelligent training system, while the second experimental group developed an intelligent training system in light of learning analytics. The research tools consisted of a test to measure the cognitive aspects related to the skills of applying the government excellence system, an observation card to measure the performance aspects related to the skills of applying the government excellence system, and a scale to measure the attitudes of faculty members at the Faculty of Education, Mansoura University. After implementing the experiment and statistically analyzing the data, the research results concluded that there is a difference between the averages of the ranks of the first experimental group (developing an intelligent training system) and the second experimental group (developing an intelligent training system in light of learning analytics) in the application dimension of the test of cognitive aspects related to the skills of applying the government excellence system and the observation card of the performance aspects related to the skills of applying the government excellence system, as well as the scale of attitudes of faculty members at the Faculty of Education, Mansoura University towards an intelligent training system in light of learning analytics in favor of the second experimental group. The research recommends the necessity of employing an intelligent training system in light of learning analytics in developing the skills of applying the government excellence system among faculty members at the Faculty of Education, Mansoura University, and their attitudes towards it.
 
Keywords: intelligent training system, learning analytics, government excellence system, attitudes.
 

الكلمات الرئيسية