أثر حقيبة تعليمية في تنمية بعض المهارات اللغوية لطفل ما قبل المدرسة ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى تصميم حقيبة تعليمية لتنمية بعض المهارات اللغوية (الاستماع, التحدث, القراءة، الكتابة) لأطفال ما قبل المدرسة, وقياس أثر الحقيبة واستخدمت الدراسة المنهج شبة التجريبي, وتكونت أداة الدراسة من اختبار المهارات اللغوية, وطبقت الدراسة في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1436هـ- 1437هـ، وتمثلت عينة الدراسة من أطفال المستوى الثالث بروضة المتقدمة الأهلية في مدينة الرياض, قوامها (50) طفلاً وطفلة, تم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية, واستخدمت الأساليب الإحصائية التالية: معامل ارتباط بيرسون (Pearson), المتوسط الحسابي والانحراف المعياري, اختبار (ت) T-Test, معامل التأثير مربع إيتا, واسفرت نتائج الدراسة عن ما يلي: توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط دجات أطفال المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المهارات اللغوية (الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة) لصالح المجموعة التجريبية، توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار المهارات اللغوية (الاستماع والتحدث والقراءة والكتابة) لصالح التطبيق البعدي.
الكلمات المفتاحية: المهارات اللغوية، روضة المتقدمة الأهلية، رياض الأطفال.
Abstract
The study aimed to design an educational program for  the developing some language skills (Listening, speaking, reading, writing) for kindergarten and measure the impact of the program. The study used a quasi-experimental approach. The study tool was testing  language skills. The study was conducted in the first semester of year academic 1436 AH – 1437 AH. The study sample consisted of Children Level III (Advanced kindergarten Schools, Riyadh ), this sample consisted of (50) boys and girls, they  were divided into two groups. One is experimental group, While the second was as the controlled group by using the following statistical methods: A Pearson correlation coefficient calculator, the arithmetic mean and standard deviation & T-Test, effect of  ETA Squared 2. The study results showed for the following: there are significant differences at the level of significance (0.05) between the mean of the children's grades in the experimental group and the control group with regard to the post application of the language skills test (listening, speaking, reading & writing). The results were in favor of the experimental group. there are significant differences at the level of significance (0.05) between the mean of the children's grades of the experimental group in the pre-application and in the post application with regard to the language skills test (listening, speaking, reading & writing). The results were in favor of the post application.
Keywords: language skills, advanced private kindergarten, kindergarten.

الكلمات الرئيسية