إكساب مهارة قراءة الكلمات الإنجليزية الوظيفية باستخدام ‏إجراء التلقين المتزامن للتلميذات ذوات الإعاقة الفكرية ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

ملخص باللُّغة العربية:
هدَفت الدراسة الحالية إلى التعُّرف على فاعلية إجراء التلقين المتزامن في إكساب مهارة قراءة الكلمات الإنجليزية الوظيفية لتلميذتين من ذوات الإعاقة الفكرية. و لتحقيق هذا الهدف تمَّ استخدام المنهج التجريبي بتصاميم الحالة الواحدة من خلال تطبيق التصميم (أ-ب) (A-B) أحد تصاميم الحالة الواحدة. من خلال برنامجً تعليمي تم اعداده من قبل الباحثين و يحتوي على ست كلمات إنجليزية وظيفية، واستخدام مجموعة من النماذج والأدوات على عينة الدراسة، وقد تمثَّلت تلك النماذج والأدوات في: استمارة السلامة الإجرائية واتفاق المُلاحِظات، استمارة قائمة الكلمات النهائية للكلمات الإنجليزية الوظيفية المستهدفة، استمارة تسجيل استجابة التلميذة، استمارة الصدق الاجتماعي (الصلاحية الاجتماعية)، استمارة اختيار المشاركات والتحقق من انطباق معايير الاختيار عليهن، استمارة تحديد المُعززات. وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية إجراء التلقين المتزامن في تعليم الكلمات الإنجليزية الوظيفية المستهدَفة للتلميذات ذوات الإعاقة الفكرية، حيث أسهم التلقين المتزامن في إكساب التلميذتين مهارة قراءة الكلمات الإنجليزية الوظيفية مما يؤكد وجود العلاقة الوظيفية الصحيحة والإيجابية بين استخدام إجراء التلقين المتزامن كمتغير مستقل، وإكساب التلميذات مهارة قراءة الكلمات الإنجليزية الوظيفية كمتغير تابع، كما دعمت بيانات الصلاحية الاجتماعية هذه النتائج. وقد أسفرت نتائج الدراسة بشكل عام عن عدة توصيات، أهمها: الحاجة إلى إجراء المزيد من الأبحاث التجريبية حول تدريس اللُّغة الإنجليزية لذوي الإعاقة الفكرية، واستخدام إجراء التلقين المتزامن في تعليم ذوي الإعاقة الفكرية.
الكلمات المفتاحية: التلقين المتزامن، الكلمات الإنجليزية الوظيفية، والإعاقة الفكرية.
 
Abstract
The current study aimed to identify the effectiveness of the Simultaneous Prompting procedure in imparting the skill of reading functional English words to two students with intellectual disabilities. To achieve this goal, the experimental approach was used with single-case designs by applying the (A-B) design, one of the single-case designs. Through an educational program prepared by the researchers that contains six functional English words, and using a set of models and tools on the study sample, these models and tools were: a procedural integrity and feedback agreement form, a final word list form for the targeted functional English words, a registration form. The student’s response, the social honesty (social validity) form, the form for selecting participants and verifying that the selection criteria apply to them, the form for identifying reinforcers. The results of the study showed the effectiveness of the Simultaneous Prompting procedure in teaching functional English words targeted to female students with intellectual disabilities, as the Simultaneous Prompting contributed to the two students’ acquisition of the skill of reading functional English words, which confirms the existence of the correct and positive functional relationship between the use of the Simultaneous Prompting procedure as an independent variable, and the students’ acquisition of the skill of reading words. Functional English as the dependent variable, and social validity data also supported these findings. The results of the study in general resulted in several recommendations, the most important of which are: the need to conduct more experimental research on teaching the English language to people with intellectual disabilities, and the use of a Simultaneous Prompting procedure in teaching people with intellectual disabilities.    
Keywords: Simultaneous Prompting, functional English words, and intellectual disability.

الكلمات الرئيسية