An ESP Internet-Based Program to Develop ‎EFL Iraqi College of Police Cadets' Listening ‎Skills

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
This research investigated the effectiveness of using an ESP internet-based program to develop Iraqi Police Academy Cadets’ EFL listening skills. Participants of the research were t     w     o              groups of third year stage of Iraqi police Academy (one experimental and one control). Instruments of the research were an EFL listening test. The experimental group   was taught based on the ESP online program and the control group received regular instruction. Post-test and scale were administered to both groups after the program has been applied. Results showed that experimental group outperformed the control group. This indicated that the program had a significant impact on developing EFL listening skills and increased the   cadets` listening skills performance. Therefore, it is concluded that using an ESP online course is effective in developing         EFL listening skills for Iraqi College of Police Cadets and increase their Achievement towards learning English language skills.
Key words: ESP  Online Program, EFL Listening Skills.
(الخلاصة)
هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من تأثير استخدام برنامج اللغة الإنكليزية لأغراض  خاصة القائم على الإنترنت لتطوير مهارات الإستماع لدى طلاب كلية الشرطة العراقية.   
 اعتمدت الدراسة على التصميم  شبه التجريبي. ولتحقيق هذا الهدف ، تم استخدام عدد من الأدوات: (1) استبيان مهارات الاستماع  . و (2) اختبار مهارات الاستماع   القبلي والبعدي.  
تكونت عينة البحث  من 60  طالب   من السنة الثالثة في كلية الشرطة العراقية والذين تم اختيارهم بطريقة عشوائية. تم تقسيم المشاركين إلى مجموعتين. تجريبي (تم تدريسه من خلال برنامج عبر الإنترنت) والتحكم عن بعد والمجموعة الاخرى درست بالطريقة التقليدية (تدريس وجهاً لوجه)  .  
أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط ​​درجات الإختبار البعدي للمجموعتين لصالح المجموعة التجريبية. بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط ​​درجات الإختبارين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح الإختبار البعديّ لمهارة الإستماع . قدمت الدراسة الحالية دليلاً على أن استخدام برنامج التدريس عبر الإنترنت كإستراتيجية في تنشيط التدريس والتعليم وكان فعالًا في تعزيز مهارات الإستماع  باللغة الإنجليزية لطلاب كلية الشرطة العراقية وزيادة تحصيلهم في تعلم مهارات اللغة الإنكليزية الأخرى.

الكلمات الرئيسية