برنامج تدريبي في خفض اضطرابات النطق لدى الأطفال ‏زارعي القوقعة الإلكترونية ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص 
هدف البحث الى التحقق من برنامج تدريبي في خفض اضطرابات النطق لدى الأطفال زارعي القوقعة الإلكترونية , وتكونت عينة الدراسة من (20) تلميذ تتراوح أعمارهم (6- 9) سنوات , تم تقسيمهم إلى مجموعتين ، مجموعة تجريبية ( ن = 10 ) ، ومجموعة ضابطة ( ن = 10 ) ، واستخدم الباحث الأدوات الآتية ، مقياس اضطرابات النطق المصور (إعداد/ الباحث) ، وبرنامج تدريبي في خفض اضطرابات النطق  (إعداد/ الباحث) ، وقد أسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس اضطرابات النطق المصور فى اتجاه المجموعة الضابطة ، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في مقياس اضطرابات النطق المصور قبل وبعد تطبيق البرنامج فى اتجاه القياس القبلي ، ولا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في مقياس اضطرابات النطق المصورفي القياسين البعدي والتتبعى , وقد أوصي الباحث باستخدام البرنامج التدريبي فى خفض اضطرابات النطق لدى الأطفال زارعيا لقوقعة الالكترونية .
الكلمات المفتاحية :   برنامج تدريبي - اضطرابات النطق –  زارعي القوقعة الالكترونية.
Abstract
The research aimed to verify the effectiveness of a Training program in Reducing Speech Disorders for Cochlear Implant Students , The study sample consisted of students, whose ages ranged from ( 6 : 9 )years , who were divided into two groups ; An experimental group (n=10) and a control group (n=10) .
The researcher used the following tools : the illustrated speech scale (prepared / researcher ). a Training program in reducing speech disorders (prepared / researcher ). 
The results of the study revealed significant differences Statistically between the mean scores of the experimental and control groups in the post- measurement on the visualized speech disorders scale in the direction of the control group , and there are statistically significant differences between the mean ranks of the visualized speech disorders scale before and after applying the program in the direction of the pre- measurement , and there are no statistically significant differences between the mean ranks the scores of the experimental group in the pictured speech disorders scale in the post and follow – up measurements.The researcher recommended the use of a Training program in Reducing Speech Disorders for Cochlear Implant Students
Key words : Training program ,   Speech disorders , Cochlear implant  .

الكلمات الرئيسية