المستخلص هدفت الدراسة الحالية التعرف على فعالية برنامج تدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم، ولتحقيق أهداف الدراسة صممت الباحثة برنامج تدريبى ذو طبيعة متناسقة لمنظومة متكاملة من الفنيات والإستراتيجيات والممارسات، وتكونت عينة الدراسة من (20) تلميذاً أصم، تتراوح أعمارهم ما بين (10–13) سنة، وإستخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبى، وقسمت عينة الدراسة إلى مجموعتين متجانستين الأولى تجريبية وعددها (10) تلاميذ صم، والثانية ضابطة وعددها (10) تلاميذ صم، وتمثلت أدوات الدراسة فى مقياس مهارات تنظيم الذات(إعداد الباحثة)، البرنامج التدريبى (إعداد الباحثة)، وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى على مقياس مهارات تنظيم الذات، مما يدل على فعالية البرنامج التدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم. كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى على مقياس مهارات تنظيم الذات مما يدل على إستمرارية فعالية البرنامج التدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم. الكلمات المفتاحية: البرنامج التدريبى، مهارات تنظيم الذات، الصم. Abstract:
The current study aimed to identify the effectiveness of a training program in improving the self-regulation skills of deaf students. To achieve the objectives of the study, the researcher designed a training program of a consistent nature for an integrated system of techniques, strategies, and practices. The study sample consisted of (20) deaf students, whose ages ranged between (10). -13) years, and the researcher used the quasi-experimental method, and the study sample was divided into two homogeneous groups, the first experimental and numbering (10) deaf students, and the second control and numbering (10) deaf students. The study tools were the self-regulation skills scale (prepared by the researcher), and the training program. (Prepared by the researcher). The results of the study indicated that there were statistically significant differences between the average scores of the experimental and control groups in the post-application on the self-regulation skills scale, which indicates the effectiveness of the training program in improving the self-regulation skills of deaf students. The results of the study also showed that there were no statistically significant differences between the average ranks of the experimental group’s scores in the post and follow-up measurements on the self-regulation skills scale, which indicates the continued effectiveness of the training program in improving the self-regulation skills of deaf students. Keywords: A training program, self-regulation skills, The Deaf.
فهيم, نوال حامد السيد. (2023). فعالية برنامج تدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 123(4), 1953-1984. doi: 10.21608/maed.2023.327625
MLA
نوال حامد السيد فهيم. "فعالية برنامج تدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 123, 4, 2023, 1953-1984. doi: 10.21608/maed.2023.327625
HARVARD
فهيم, نوال حامد السيد. (2023). 'فعالية برنامج تدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 123(4), pp. 1953-1984. doi: 10.21608/maed.2023.327625
VANCOUVER
فهيم, نوال حامد السيد. فعالية برنامج تدريبى فى تحسين مهارات تنظيم الذات لدى التلاميذ الصم. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2023; 123(4): 1953-1984. doi: 10.21608/maed.2023.327625