تطوير مناهج العلوم في ضوء متطلبات رقمنة المناهج ‏لتنمية الوعي الوقائي لدى التلاميذ المعاقين عقليًا ‏بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى تطوير مناهج العلوم في ضوء متطلبات رقمنة المناهج لتنمية الوعي الوقائي لدى التلاميذ المعاقين عقليًا بالمرحلة الابتدائية، وتكونت عينة البحث من (14) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي المعاقين عقليًا بالمرحلة الابتدائية من مدرستين هما: مدرسة التربية الفكرية بشربين، ومدرسة التربية الفكرية بإدارة غرب المنصورة، وقسمت إلى: مجموعة تجريبية قوامها (7) تلاميذ في مدرسة التربية الفكرية بشربين، ومجموعة ضابطة قوامها (7) تلاميذ في مدرسة التربية الفكرية بالمنصورة، وقد قامت الباحثة بإعداد كل من: (استبانة لتحديد متطلبات المناهج الرقمية التي ينبغي تنميتها لدى تلاميذ المعاقين عقليًا بالمرحلة الابتدائية، وقائمة بمتطلبات المناهج الرقمية الواجب تضمينها في مناهج العلوم للمعاقين عقليًا بالمرحلة الابتدائية، وأداة تحليل مناهج العلوم للمعاقين عقليًا بالمرحلة الابتدائية، ووحدتين مطورتين من منهج العلوم للمعاقين عقليًا بالصف السادس الابتدائي في ضوء متطلبات المناهج الرقمية، واختبار الجانب المعرفي للوعي الوقائي، ومقياس الجانب السلوكي المصور للوعي الوقائي، ومقياس الجانب الوجداني للوعي الوقائي)، وقد أسفرت نتائج البحث عن جود حاجة لتطوير مناهج العلوم للمعاقين عقليًا بالمرحلة الابتدائية في ضوء متطلبات المناهج الرقمية، بالإضافة إلى فعالية منهج العلوم المطور في ضوء متطلبات المناهج الرقمية للصف السادس الابتدائي المعاقين عقليًا في تنمية جوانب وأبعاد الوعي الوقائي لديهم، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات والبحوث المقترحة.
كلمات مفتاحية: تطوير مناهج العلوم- متطلبات المناهج الرقمية- المعاقين عقليًا- الوعي الوقائي.
Abstract
The current search aimed to develop science curriculum in the light of Digitalizing curriculum to develop protective awareness of primary stage Mentally retarded Pupils. The research sample consisted of (14) pupils for the elementary sixth grade with mental disabilities in the primary stage from two schools, namely: The school of intellectual education in Sherbin and the school of intellectual education in the west of Mansoura, divided into: An experimental group of (7) pupils in the school of intellectual education in Sherbin, and acontrol group of (7) pupils in the school of intellectual education in the  Mansoura. The researcher has prepared the following: Aquestionnaire of identification the digital curriculum  requirements which should  be develop by mentally retarded Pupils in the primary stage, alist of the digital curriculum  requirements to be included in the science curriculum for pupils with mental disabilities at the primitive stage, tool for the analysis of the science curriculum for pupils with mental disabilities at the primitive stage, two developed units in the science curriculum for pupils with mental disabilities in the sixth grade in the light of the digital curriculum  requirements, test the cognitive side for protective awareness, the behavioural aspect scale for protective awareness and the emotional aspect scale for protective awareness. Research results indicated the urgent need for developing the science curriculum for mentally retarded in the light of the digital curriculum  requirements. In addition to the effectiveness of the developed science curriculum in the light of the digital curriculum  requirements for the sixth primary mentally disabled in the development of aspects and dimensions of their protective awareness. In the light of these results, the researcher presented some recommendations and suggestions for further research.
Keywords: Development of science curriculum- Digital curriculum  requirements- Mentally retarded- Protective awareness.

الكلمات الرئيسية