استخدام استراتيجية التعلم النشط في سياق اجتماعي ‏‎(TASC)‎‏ في تنمية حل المشكلات الفيزيائية لدى طلاب ‏المرحلة الثانوية وميولهم نحو دراستها ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
استخدام استراتيجية التفكير النشط في سياق اجتماعي (TASC) في تنمية حل المشكلات الفيزيائية لدى طلاب المرحلة الثانوية وميولهم نحو دراستها
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية التفكير النشط في سباق اجتماعي (TASC) في تنمية التحصيل ومهارات حل المشكلات الفيزيائية لدى طلاب المرحلة الثانوية وميولهم نحو دراستها، وتكونت عينة البحث من (٦٠) طالبة من طالبات الصف الأول الثانوي بمحافظة الشرقية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية قوامها (۳۰) طالبة) بمدرسة كفر صقر الثانوية للبنات درست وحدة الحركة الدائرية" باستخدام استراتيجية التفكير النشط في سياق اجتماعي (TASC) والأخرى ضابطة قوامها (۳۰) طالبة) بمدرسة شيط الهوى الثانوية بنات درست وحدة الحركة الدائرية" بالطريقة المعتادة، وتم إعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في: "دليل المعلم وكراسة نشاط الطالب"، بالإضافة إلى إعداد أدوات البحث المتمثلة في: "الاختبار التحصيلي في وحدة الحركة الدائرية، واختبار مهارات حل المشكلات الفيزيائية، ومقياس الميل نحو الفيزياء"، وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية نموذج التعلم النشط في سياق اجتماعي في تنمية التحصيل ومهارات حل المشكلات الفيزيائية لدى طلاب المرحلة الثانوية وميولهم نحو دراستها.
كلمات مفتاحية: التفكير النشط في سياق اجتماعي (TASC) ومهارات حل المشكلات الفيزيائية، والميول.
Abstract
The use of the strategy of active thinking in a social context (TASC)in developing achievement and solving physical problems of high school students and their tendencies towards their studie
The aim of the current research is to reveal the effect of using the active thinking strategy in a social context (TASC) on the development of achievement and physical problem-solving skills among secondary school students and their tendency towards studying them. The sample was devided into two groups, one of which was an experimental group of (30 students) at Kafr Sagr Secondary School for Girls, who studied the "Circular Movement" unit using the active thinking strategy in a social context (TASC), and the other was a control group of (30 students) at Shait Al-Hawa Secondary School for Girls, the "Circular Movement unit in the usual way. The researcher has prepared experimental treatment materials represented in: "Teacher's Guide and Student Activity Sheet", in addition to preparing research tools represented in: "Achievement test in the circular motion unit, testing physical problem- solving skills, and a measure of tendency towards physics". The results of the research on the effectiveness of the active thinking model in a social context in developing the skills of solving physical problems among high school students and their tendencies towards studying it  Keywords: active thinking in a social context (TASC), physical problem-solving skills, and dispositions .

الكلمات الرئيسية