استخدام استراتيجية العصف الذهني لتنمية مهارات ‏ما وراء المعرفة في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ‏ذوي مستويات التحصيل المختلفة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص :
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فعالية استخدام استراتيجية العصف الذهني لتنمية مهارات ما وراء المعرفة في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي مستويات التحصيل المختلفة، وتكونت مجموعة البحث من (80) تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الاعدادي بمحافظة الدقهلية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية عددها (40) تلميذًا بمدرسة سلكا الإعدادية المشتركة درسوا وحدة "الطاقة" باستخدام استراتيجية العصف الذهني لتنمية مهارات ما وراء المعرفة في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي مستويات التحصيل المختلفة، والأخرى ضابطة عددها (40) تلميذًا بمدرسة الحواوشة للتعليم الأساسي درسوا وحدة "الطاقة" بالطريقة المعتادة، وقد قام الباحث بإعداد مواد المعالجة التجريبية وهي: "دليل المعلم، وكراسة نشاط التلميذ"، وإعداد أدوات البحث وهي: "اختبار تحصيلي في وحدة الطاقة، واختبار مهارات ما وراء المعرفة"، وقد توصلت نتائج البحث إلى فعالية استراتيجية العصف الذهني في تنمية التحصيل ومهارات ما وراء المعرفة في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ذوي مستويات التحصيل المختلفة، وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث بعض التوصيات، والبحوث المقترحة.   
الكلمات المفتاحية:  العصف الذهني، مهارات ما وراء المعرفة، مستويات التحصيل المختلفة، العلوم، المرحلة الاعدادية.
Abstract:
The current research aimed to reveal the effectiveness of using the brainstorming strategy in developing metacognitive skills in science among Preparatory  school students with different levels of achievement, and the research sample consisted of (80) students from the first grade of Preparatory  school in Dakahlia Governorate, and they were divided into two groups, one of which is an experimental number of (40) students at Selka Preparatory Mixed School studied the "energy" unit using the brainstorming strategy to develop metacognitive skills in science among Preparatory  school students with different levels of achievement,  The other is an officer numbering (40) students at Hawawsha School for Basic Education studied the unit "energy" in the usual way, and the researcher has prepared experimental treatment materials, namely: "teacher's guide, student activity brochure", and the preparation of research tools, namely: "achievement test in the energy unit, and metacognitive skills test", and the results of the research have reached the effectiveness of the brainstorming strategy in the development of achievement and metacognitive skills in science among Preparatory  school students with different levels of achievement, and in light of these results the researcher presented Some recommendations, suggested research.  
Keyword: Brainstorming, metacognitive skills, achievement, different achievement levels

الكلمات الرئيسية