فعالية برنامج تدريبي قائم على التعلم المستند إلى ‏الدماغ في تنمية مهارات التدريس لدى معلمي ‏الكيمياء في المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى تعرف فعالية برنامج تدريبي قائم على مبادئ التعلم المستند إلى الدماغ في تنمية مهارات التدريس لدى معلمي الكيمياء بالمرحلة الثانوية، ولتحقيق هذا الهدف تمَّ إعداد قائمة بمهارات التدريس في ضوء مبادئ التعلم المستند إلى الدماغ، وإعداد برنامج تدريبي، وبطاقة ملاحظة؛ لتحديد فعالية البرنامج التدريبي في تنمية مهارات التدريس لدى معلمي الكيمياء. وتكونت مجموعة البحث من (24) معلمًا من معلمي الكيمياء للمرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية؛ قسموا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تضم (12) معلمًا، والأخرى ضابطة (12) معلمًا، واستُخدم في البحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي لإعداد مواد وأدوات البحث وتحديد فاعلية البرنامج التدريبي. وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة مهارات التدريس لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء نتائج البحث أوصى البحث بتطوير برامج تدريبية لمعلمي الكيمياء في ضوء التعلم المستند إلى الدماغ.
الكلمات المفتاحيّة: برنامج تدريبي مقترح، مهارات التدريس، معلمي الكيمياء، مبادئ التعلم المستند إلى الدماغ.
Abstract
The objective of the current research is to identify the effectiveness of a training program based on brain-based learning principles in developing teaching skills among chemistry teachers in secondary education. To achieve this goal, a list of teaching skills was prepared based on brain-based learning principles. A training program and an observation card were developed to assess the effectiveness of the training program in developing teaching skills among chemistry teachers in king Dum of Saudi Arabia. The research group consisted of 24 chemistry teachers from secondary education, divided into two groups: an experimental group of (12) teachers and a control group of (12) teachers who did not receive the training. The research utilized a descriptive methodology to prepare the list of teaching skills, the observation card, the development of the training program, the testing of productive thinking in chemistry, and an experimental approach to determine the effectiveness of the training program in developing teaching skills. The research results revealed statistically significant differences in the post-application of the teaching skills observation card in favor of the experimental group. Based on the research findings, the research recommends the development of training programs for chemistry teachers based on brain-based learning principles.
Keywords: Proposed training program, teaching skills, chemistry teachers, brain-based learning principles.

الكلمات الرئيسية