فاعلية التدريس باستخدام الفصول الافتراضية‎ ‎‏ في تنمية مهارات التجويد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة فاعلية التدريس باستخدام الفصول الافتراضية في تنمية مهارات التجويد لدى طالبات معهد البيان.
وقد حددت مشكلة الدراسة بالسؤال الرئيس التالي: ما فاعلية التدريس باستخدام الفصول الافتراضية في تنمية مهارات التجويد لدى طالبات معهد البيان؟
وتفرع منه عدد من الفرضيات التي تمت الإجابة عليها باستخدام المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق أهداف الدراسة قامت الباحثة بإعداد اختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة وتم تطبيقها على عينة مكون من 28 طالبة
وقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة عند مستوى (0,05) في الاختبار التحصيلي في مهارات حكم الإظهار.
2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة عند مستوى (0,05) في الاختبار التحصيلي في مهارات حكم الإدغام.
3- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة عند مستوى (0,05) في الاختبار التحصيلي في مهارات حكم الإقلاب.
4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة عند مستوى (0,05) في الاختبار التحصيلي في مهارات حكم الإخفاء.
Abstract
The study aimed to find out the effectiveness of teaching using virtual classroom in the development of the skills of the students at the Institute intonation statement.
The study has identified a problem with the next president question: what the effectiveness of teaching using virtual classroom in the development of the skills of the students at the Institute intonation statement?
And from a number of assumptions that are answered by using quasi-experimental approach, and to achieve the objectives of the study, the researcher prepared achievement test and note card was applied to a sample consisting of 28 students.
The study found the following results:
1 - There are no statistically significant differences between the average scores of students of the experimental group and the average scores of the control group students at the level (0.05) in the achievement test in the rule of Manifesting skills.
2 - There are no statistically significant differences between the average scores of students of the experimental group and the average scores of the control group students at the level (0.05) in the achievement test in the rule of slurring skills.
3 - There are no statistically significant differences between the average scores of students of the experimental group and the control group average scores at the level (0.05) in the achievement test in the rule Alaqlab skills.
4- There are no statistically significant differences between the average scores of students of the experimental group and the control group average scores at the level (0.05) in the achievement test in the skills of the rule of concealment

الكلمات الرئيسية