بيئة ذكية قائمة على التعلم المنظم ذاتيًا في ضوء التعليم من أجل المستقبل ‏وأثرها على تنمية مهارات تطوير المنصات التعليمية والوعي المعلوماتي لدى ‏طلاب تكنولوجيا التعليم ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات تطوير المنصات التعليمية والوعي المعلوماتي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وذلك من خلال تصميم بيئة ذكية قائمة على التعليم المنظم ذاتيًا في ضوء التعلم من أجل المستقبل وتمثلت عينة البحث في عينة من طلاب المستوى الأول بكلية التربية النوعية جامعة الزقازيق، تكونت من (50) طالب وطالبة تم اختيارهم عشوئيا، وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعتين، تجريبية وضابطة قوام كل مجموعة (25)، كما تمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي المرتبط بمهارات تطوير المنصات التعليمية، بطاقة ملاحظة لقياس الجانب الأدائي المرتبط بمهارات تطوير المنصات التعليمية، بطاقة تقييم منتج لقياس جودة المنتج النهائية (المنصات المصممة من قبل الطلاب)، مقياس الوعي المعلوماتي، واستخدم البحث كلا من منهج المسح الوصفي، والمنهج التجريبي  وتوصلت نتائج البحث إلى فاعلية البيئة الذكية القائمة على التعليم المنظم ذاتيًا في ضوء التعلم من أجل المستقبل لتنمية متغيرات البحث التابعة، ويوصي البحث بضرورة تبنى البيئات الذكية لتنمية مهارات تطوير المنصات التعليمية، في ضوء مبادئ التعلم المنظم ذاتيًا.
الكلمات المفتاحية: بيئة ذكية، التعلم المنظم ذاتياً، التعلم من أجل المستقبل، المنصات التعليمية، الوعي المعلوماتي.
Abstract:
The aim of the current research is to develop the skills of developing educational platforms and information awareness among educational technology students, through designing a smart environment based on self-regulated learning in light of learning for the future. The research sample was represented by a sample of first-level students at the Faculty of Specific Education, Zagazig University, consisting of: (50) students were randomly selected, and were randomly divided into two groups, experimental and control, each group consisting of (25), The research tools were an achievement test to measure the cognitive aspect related to the skills of developing educational platforms, and a note card to measure the performance aspect related to the skills of developing educational platforms. A product evaluation card to measure the quality of the final product (platforms designed by students), an information awareness scale. The research used both a descriptive survey approach and an experimental approach. The results of the research reached the effectiveness of the smart environment based on self-regulated education in light of learning for the future to develop variables. Subsidiary research: The research recommends the necessity of adopting smart environments to develop skills for developing educational platforms, in light of the principles of self-regulated learning.
Keywords: smart environment, self-regulated learning, learning for the future, educational platforms, information awareness.

الكلمات الرئيسية