بـرنامج مقـترح قـائم على الإثـراء السـردي التفسـيري لتنـمية مهـارات الكـتـابة الإبـداعـية لـدى طـلاب المـرحـلة الثـانـويـة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص البحث:
هدف هذا البحث إلى: تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي، وذلك باستخدام برنامج قائم على الإثراء السردي التفسيري.
ولتحقيق هدف البحث قامت الباحثة بدراسة نظرية لما جاء بالبحوث والدراسات والأدبيات السابقة ذات الصلة بموضوع البحث، وإعداد قائمة بمهارات الكتابة الإبداعية اللازمة لطالبات الصف الأول الثانوي، ثم إعداد اختبار مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي، هذا بالإضافة لإعداد البرنامج القائم على الإثراء السردي التفسيري لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي مع إعداد دليل المعلم لتدريس البرنامج القائم على الإثراء السردي التفسيري لتنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي، وتم اختيار عينة البحث من طالبات الصف الأول الثانوي، وتوزيعها على مجموعتين: تجريبية وضابطة، وقامت الباحثة بتطبيق اختبار مهارات الكتابة الإبداعية على طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقًا قبليًا، ثم تطبيق البرنامج القائم على الإثراء السردي التفسيري على طالبات المجموعة التجريبية في حين تدرس المجموعة الضابطة بالطريقة المعتادة للمحتوى المقرر، وبعد ذلك تطبيق اختبار مهارات الكتابة الإبداعية على طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة تطبيقًا بعديًا، ومن ثم إجراء المعالجة الإحصائية لدرجات التطبيقين القبلي والبعدي.
وتم التوصل إلى عدد من النتائج من أهمها: فاعلية البرنامج القائم على الإثراء السردي التفسيري في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طالبات الصف الأول الثانوي، ثم قدم البحث في النهاية عددًا من التوصيات والمقترحات في ضوء النتائج التي تم التوصل إليها.
Abstract:
This program aimed at: Develop the Creative Writing Skills of first year Secondary School Students, using a Program based on Narrative Interpretive Enrichment.
To achieve the research goal, the researcher preformed theoretical study of what came in previous research, studies and literature related to the subject of the research, Preparing a list of the Creative Writing Skills required for first year Secondary School Students, then Preparing a test for Creative Writing Skills for them, In addition to Preparing a program based on Narrative Interpretive Enrichment to develop Creative Writing Skills among first year Secondary School Students with Preparing a teacher's guide for teaching the program based on Narrative Interpretive Enrichment to develop Creative Writing Skills for them, Selecting the research sample from the first-year secondary students and distributing them into two groups: experimental and control, the researcher Applicated of Creative Writing Skills test on the Students of the experimental and control groups as a pre-application, then Applying the program based on Narrative Interpretive Enrichment on the Students of the experimental group, while the control group studies in the usual way for the prescribed content, After that Applying a post-test of Creative Writing Skills on the students of the experimental and control groups According .Conducting statistical treatment for the scores of the pre and post applications.
the results were reached, the most important of which are: The Effectiveness of the program based on Narrative Interpretive Enrichment in developing Creative Writing Skills among first year Secondary School Students, In the end, the research presented several recommendations and proposals in the light of the results that were reached.

الكلمات الرئيسية