معوّقات تطبيق منهجية الجدارات المهنية بمدارس التعليم الثانوي الصناعي وسبل التغلب عليها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى التعرف على معوّقات تطبيق منهجية الجدارات المهنية بمدارس التعليم الثانوي الصناعي، وتحقيقاً لهذا الهدف استخدم الباحث المنهج الوصفي، وصمم استبانة طبقت على عينة بلغت (410) فرداً من الموجهين الفنيين بالتعليم الثانوي الصناعي، ومديري المدارس الثانوية الصناعية، ومعلميها.
وتوصل البحث إلى العديد من النتائج كان من أبرزها أن معوًقات تطبيق منهجية الجدارات المهنية بمدارس التعليم الثانوي الصناعي، وجود روتين معمول به فى نظام قبول الطلاب عند الإلتحاق بالمدارس الثانوية الصناعية للجدارات، وأن العديد من الطلاب لا يجيدون القراءة والكتابة مما يشكل عقبة فى طريق تدريس المقررات الفنية والثقافية لبرامج الجدارات المهنية، مع وجود تباين واضح في كفايات المعلمين الفنيين داخل التخصص الواحد، وأن التدريس يعتمد بشكل مبالغ فيه على تصميم أدلة التعليم والتصوير على حساب التدريب الفعلى، مع وجود نقص ملموس فى الخامات والعدد اللازمة لتنفيذ التدريبات العملية داخل ورش التدريب، وأن ذلك يرجع إلى قلة المخصصات المادية اللازمة، بجانب ضعف دور القطاع الخاص فى دعم وتمويل التعليم الثانوي الصناعي، وعدم وجود تشريعات تنظيم فرص مزاولة المهن بسوق العمل بحيث تعطي الأولوية للخريجين المؤهلين وفق الجدارات المهنية.
وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات، منها: تفعيل العلاقة بين قطاع التعليم الفني ومؤسسات القطاع الخاص، من خلال لجان نوعية ووحدات تيسير إنتقال الخريجين إلى سوق العمل، وإعادة النظر في نظام القبول وفق قدرات الطالب وميوله ورغباته، وتنفيذ برامج تدريبية كافية ومناسبة للمعلمين، مع توفير المخصصات المالية الكافية لتوفير خامات وأدوات التدريبات العملية.
الكلمات المفتاحية:   منهجية - الجدارات المهنية – التعليم الثانوي الصناعي.
Abstract:
The research aimed to identify the obstacles to the methodology of professional competencies in industrial technical secondary education schools, the three-year system years, To achieve this goal, the researcher used the descriptive approach, And he relied on a questionnaire applied to a sample of (410) individuals of technical mentors in industrial secondary education, principals of industrial secondary schools, and their teachers.
The research reached several results, the most prominent of which were the obstacles to the methodology of professional competencies in technical industrial secondary education schools, the three-year system, The existence of a routine in force in the system of admission of students when joining industrial secondary schools for competencies, And that many students do not know how to read and write, which constitutes an obstacle in the way of teaching technical and cultural courses for professional competence programmes, With a clear variation in the competencies of technical teachers within the same specialization, In addition, And that teaching relies excessively on designing educational guides and photography at the expense of actual training. In addition to the weak role of the private sector in supporting and financing industrial secondary education, And the absence of legislation regulating opportunities to practice professions in the labor market so as to give priority to qualified graduates according to their professional qualifications.
The study recommended a number of recommendations, including: activating the relationship between the technical education sector and private sector institutions, Through committees and units to facilitate the transition of graduates to the labor market, Reconsider the admission system according to the student's abilities, tendencies, and desires. and implementing adequate and appropriate training programmes, With the provision of sufficient financial allocations to provide raw materials and tools for practical exercises.
Keywords: methodology - professional competencies - industrial secondary education.

الكلمات الرئيسية