فعالية نموذج معالجة المعلومات الاجتماعية في تنمية الكفاءة الاجتماعية لدى ذوى صعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية من تلاميذ المرحلة الابتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التحقق من فعالية برنامج قائم على نموذج معالجة المعلومات الاجتماعية في تنمية الكفاءة الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي صعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية. وتكونت عينة الدراسة من (20) تلميذاً وتلميذة بالصف السادس الابتدائي من ذوي صعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية تم تقسيمهم إلى مجموعتين:(10) تلميذاً وتلميذة بالمجموعة التجريبية، و(10) تلميذاً وتلميذة بالمجموعة الضابطة، طُبِقَ عليهم اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لرافن(تقنين: عماد علي، 2016)، ومقياس الصعوبات الاجتماعية والانفعالية للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم(إعداد : الباحثة)، ومقياس الكفاءة الاجتماعية (إعداد: الباحثة)، والبرنامج القائم على نموذج معالجة المعلومات الاجتماعية (إعداد: الباحثة).وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود أثر دال إحصائياً للبرنامج القائم على نموذج معالجة المعلومات الاجتماعية في تنمية الكفاءة الاجتماعية ، وجاء حجم تأثير البرنامج في تنمية الكفاءة الاجتماعية كبيرا، وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عدداً من التوصيات والبحوث المقترحة.
الكلمات المفتاحية: نموذج معالجة المعلومات الاجتماعية، الكفاءة الاجتماعية، صعوبات التعلم الاجتماعية والانفعالية.
Abstract:
The study aimed to verify the effectiveness of a program based on the social information processing model in developing social competence among primary school students with social and emotional learning Disabilities. The study sample consisted of (20) male and female students in the sixth grade of primary school with social and emotional learning Disabilities, they were divided into two groups: (10) male and female students in the experimental group, and (10) male and female students in the control group. They were applied to the Raven Color Sequential Matrices test (Codification: Emad Ali, 2016), the Social and Emotional Disabilities Scale for Students with Learning Disabilities (Prepared by: The Researcher), the Social Competence Scale (Prepared by: The Researcher), and the Program Based on the Social Information Processing Model (Prepared by: The Researcher). The results of the study resulted in a statistically significant effect of the program based on the social information processing model in the development of social competence, The magnitude of the impact of the program in the development of social competence is significant, and in light of the results of the study, a number of recommendations and proposed research were presented.
Keywords: Social Information Processing model, Social  Competence, Social-emotional learning disabilities(SELD).  

الكلمات الرئيسية