تعلم العلوم القائم على المشروع لتنمية مهارات اتخاذ القرار لدى التلاميذ مختلفي الأسلوب المعرفي في المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المخلص
استهدف البحث الحالي تحديد فعالية التعلم القائم على مشروع في تنمية اتخاذ القرار ويشمل مهارات:(تحديد المشكلة-جمع البيانات-تحديد البدائل-اختيار البديل المناسب)؛ ولتحقق ذلك تم استخدام المنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي والمنهج الوصفي التحليلي، وتم اعداد أدوات البحث المتمثلة في: اختبار اتخاذ القرار واختبار الأسلوب المعرفي وعلاوة على ذلك أدوات المعالجة التجريبية المتمثلة في دليل المعلم، وكراسة نشاط التلميذ. وتمثلت عينة البحث في عدد تلاميذ الصف الأول الإعدادي بلغ عددهم (80) تلميذ بمدرستين تابعتين لإدارة غرب المنصورة التعليمية بمحافظة الدقهلية، وتم تقسيمهم إلى (40) تلميذاً للمجموعة التجريبية بمدرسة الصفوة الدولية للغات بالمنصورة، (40) تلميذ للمجموعة الضابطة بمدرسة الفردوس المتميزة للغات، أسفرت نتائج البحث عن أن التلاميذ الذين يمارسون التعلم القائم المشرع في تعلم المعلوم كانوا أكثر قدرة على اتخاذ القرار من التلاميذ الذين تعلموا بالطريقة التقليدية.
Abstract
      The research aimed at Determine the effectiveness of project based learning in learning science in developing decision taking that includes four skills (Identifying and analyze the problem- data collection-identifying alternatives- choose the appropriate alternative and reach the decision).To achieve that, the experimental method with a quasi-experimental design and descriptive analytical method were used, the research tools represented in decision taking skills test, cognitive skill test were prepared in addition to the experimental treatment tools represented in the teacher`s guide and the student's activity book. these tools were applied on a sample of (80) students of the1st of preparatory school’s student distributed into two schools of educational west district at Dakahlia governorate, however (40) students for the experimental group at Al Safwa Languages International Schools, and (40) students for the control group at Fardous Distinguished Language School, and The search results revealed that students who engage in project-based learning in learning science were more capable of decision-taking than students who learned through traditional methods.
 

الكلمات الرئيسية