واقع مستوى توظيف التكنولوجيا المساعدة في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في دولة الكويت من وجهة نظر المعلمين في ضوء بعض المتغيرات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الكشف عن واقع توظيف التكنولوجيا المساعدة في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في دولة الكويت، وذلك من وجهة نظر المعلمين في ضوء بعض المتغيرات، وتألف مجتمع الدراسة من معلمين الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية البسيطة والبالغ عددهم (412) معلمًا ومعلمة في مدارس التربية الخاصة في دولة الكويت، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة القصدية المتيسرة، واشتملت عينة الدراسة من 109 معلمًا ومعلمة، وأعد الباحثان المقياس، وكما تم التحقق من الدلالات الصدق والثبات للمقياس، أن المتوسط الكلي لدرجة استخدام التكنولوجيا المساعدة في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية في دولة الكويت بلغ (3.71) وبدرجة مرتفعة، في حين تراوحت المتوسطات الحسابية للمجالات الفرعية بين (3.65 و 3.80)، حيث جاء مجال المهام التعليمية بالرتبة الأولى بأعلى متوسط حسابي (3.80) وبدرجة مرتفعة، تلاه مجال جوانب الطالب بمتوسط حسابي (3.71) وبدرجة مرتفعة، ثم مجال جوانب التكنولوجيا المساعدة المستخدمة بمتوسط حسابي (3.67) وبدرجة متوسطة، في حين جاء مجال جوانب إعداد البيئة التعليمية بالرتبة الأخيرة بأقل متوسط حسابي (3.65) وبدرجة متوسطة. وأوصت الدراسة ضرورة الاهتمام في استخدام التكنولوجيا المساعدة في تعليم الطلبة ذوي الإعاقة الفكرية.
الكلمات المفتاحية: استخدام التكنولوجيا المساعدة، الإعاقة الفكرية، المعلمون، دولة الكويت.
Abstract:
This study aimed to investigate the status-quo of assistive technology integration in the education of students with intellectual disabilities in Kuwait from the perspectives of teachers in light of selected variables. The study population consisted of teachers of students with mild and moderate intellectual disabilities, totaling 412 male and female teachers in special education schools in Kuwait. The sample was purposively selected, resulting in 109 male and female teachers. The researchers developed a scale to assess the use of assistive technology in the education of students with intellectual disabilities and ensured its validity and reliability. The overall mean score for the use of assistive technology in the education of students with intellectual disabilities in Kuwait was 3.71, indicating a high level of utilization. Subdomain mean scores ranged from 3.65 to 3.80. The "educational tasks" domain ranked highest with a mean score of 3.80, followed by the "student aspects" domain with a mean score of 3.71, both indicating high levels of implementation. The "used assistive technology aspects" domain had a mean score of 3.67, indicating a moderate level of utilization. The "preparation of the educational environment" domain ranked last with the lowest mean score of 3.65, indicating a moderate level of utilization. The study recommended a focus on the implementation of assistive technology in the education of students with intellectual disabilities in Kuwait.
Keywords: Assistive Technology Utilization, Intellectual Disabilities, Teachers, Kuwait.

الكلمات الرئيسية