هدف البحث الحالي إلي تنمية مهارات توظيف منصات التعلم الالكترونية لدي معلمي المرحلة الثانوية، وذلك من خلال تطوير بيئة التدريب المصغر، في ضوء اتباع نموذج التصميم التعليمي المقترح لهذا البحث، وقد استخدم في هذا البحث المنهج الوصفي في مرحلة الدراسة والتحليل، والمنهج التجريبي عند قياس مدي فاعلية تطوير بيئة التدريب المصغر لتنمية مهارات توظيف منصات التعلم الالكترونية، وتم استخدم التصميم شبة التجريبي التصميم القبلي البعدي باستخدام مجموعتين تجريبيتين من معلمي المرحلة الثانوية وعدد كل مجموعة ، (34) معلم تم اختيارهم عشوائيا، وتمثلت أدوات البحث في: اختبار تحصيلي، وبطاقة ملاحظة، وتم التأكد من صدق هذه الأدوات وثباتها، ثم تطبيقها علي عينة البحث، ثم حساب النتائج ومعالجة البيانات إحصائيا بتطبيق أساليب المعالجة الإحصائية المناسبة،للاستفادة من نتائج البحث، وتوصل البحث الحالي الي وجود فرق دال احصائيا عند مستوي دلالة،(0.05) بين متوسطي درجات معلمي المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي في كل من الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، علي التوالي لصالح التطبيق لبعدي، ووجود فرق دال احصائيا عند مستوي دلالة(0.05) بين متوسطي درجات معلمي المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي في كل من الاختبار التحصيلي، وبطاقة الملاحظة، علي التوالي لصالح التطبيق المجموعة التجريبية الثانية، ووجود فرق دال احصائيا عند مستوي دلالة(0.05) بين متوسط درجات معلمي المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي لبطاقة تقيم منتج لصالح المجموعة التجريبية الثانية، ووجود فرق دال احصائيا عند مستوي(0.05) بين متوسط درجات معلمي المجموعة التجريبية والمتوسط الفرضي (80%) في التطبيق البعدي لصالح بطاقة تقييم المنتج، كما شمل البحث مناقشة تلك النتائج وتقديم تفسير لها. Abstract:
The current research aimed to enhance the utilization skills of secondary school teachers in electronic learning platforms. This was achieved through the development of a mini-training environment, based on the proposed instructional design model for this research. The descriptive method was used in the study and analysis stage, while the experimental method was employed to measure the effectiveness of developing the mini-training environment for enhancing the utilization skills of electronic learning platforms. A quasi-experimental pretest-posttest design was used, involving two experimental groups of secondary school teachers, with each group consisting of 34 randomly selected teachers. The research tools included an achievement test and an observation card, which were validated and tested for reliability. These tools were then applied to the research sample, and the results were statistically analyzed using appropriate statistical methods. The current research concluded that there is a statistically significant difference at a significance level of 0.05 between the mean scores of the experimental group in both the pretest and posttest of the achievement test and the observation card, in favor of the posttest. Additionally, there is a statistically significant difference at a significance level of 0.05 between the mean scores of the two experimental groups in the posttest of the achievement test and the observation card, in favor of the second experimental group. Furthermore, there is a statistically significant difference at a significance level of 0.05 between the mean scores of the two experimental groups in the posttest of the product evaluation card, in favor of the second experimental group. Finally, there is a statistically significant difference at a significance level of 0.05 between the mean scores of the experimental group and the hypothetical mean (80%) in the posttest of the product evaluation card. The research also included a discussion of these results and provided an interpretation for them.