أثر استخدام التعلم المصغر على اكتساب المفاهيم الرياضية والاحتفاظ بها لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمكة المكرمة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص
هدف البحث للتعرف على أثر استخدام التعلم المصغر على اكتساب المفاهيم الرياضية والاحتفاظ بها لدى طالبات المرحلة الابتدائية بمكة المكرمة، واستخدم الباحثان المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي القائم على مجموعتين تجريبية وضابطة، تكونت المجموعة التجريبية من (35) طالبة، بينما تكونت المجموعة الضابطة من (35) طالبة من طالبات الصف الرابع الابتدائي بمكة المكرمة تم اختيارهن بطريقة عشوائية، وتكونت أداة البحث من اختبار للمفاهيم الرياضية والاحتفاظ بها، وتوصل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم الرياضية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي المؤجلة لاختبار المفاهيم الرياضية (الاحتفاظ بالتعلم)، وأوصى البحث بتوجيه اهتمام المختصين في مجال المناهج وطرق التدريس إلى ضرورة الاستفادة من التعلم المصغر ووسائطه المتعددة في مجال تعليم الرياضيات، والعمل على تضمين مناهج الرياضيات بأنشطة تعليمية تساعد على استخدام التعلم المصغر بشكل كبير في العملية التعليمية.
الكلمات المفتاحية: التعلم المصغر، المفاهيم الرياضية، الاحتفاظ بالتعلم، المرحلة الابتدائية.
Abstract
The research aims to investigate the impact of using micro-learning on the acquisition and retention of mathematical concepts among female students in elementary school in Makkah. The researchers employed a quasi-experimental design with two groups: an experimental group and a control group. The experimental group consisted of 35 students, while the control group consisted of 35 students from the fourth grade in elementary schools in Makkah. They were selected randomly. The research tool included a test for mathematical concepts acquisition and retention. The study found statistically significant differences at a significance level of (0.05) between the average scores of the experimental and control groups in the post-application of the mathematical concepts test. Additionally, statistically significant differences at a significance level of (0.05) were found between the average scores of the experimental and control groups in the delayed post-application (retention) of the mathematical concepts test. The research recommended that specialists in curriculum and teaching methods pay attention to the necessity of utilizing micro-learning and its multimedia tools in the field of mathematics education. It also suggested incorporating instructional activities that greatly utilize micro-learning in the teaching process within the mathematics curriculum.
Keywords: Micro-learning, mathematical concepts, retention of learning, Elementary school.

الكلمات الرئيسية