أثر استخدام التعلم المدمج في تدريس التاريخ على تنمية مهارات التفكير عالي الرتبة لدى طلاب المرحلة الثانوية بجمهورية العراق

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
استهدف البحث الحالي التعرف على "فاعلية استخدام التعلم المدمج لتنمية مهارات التفكير عالي الرتبة لدى طلاب المرحلة الثانوية بجمهورية العراق"، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد اختبار مهارات التفكير عالي الرتبة. وقد أسفرتْ نتائجُ البحثِ الحالي عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (≤0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفكير عالي الرتبة لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (≤0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار مهارات التفكير عالي الرتبة لصالح التطبيق ‏البعدي.
الكلمات المفتاحية:  التعلم المدمج- مهارات التفكير عالي الرتبة.
Abestract
The objective of the current research is to identify the effectiveness of using a proposed electronic program in history based on learning to develop thinking among secondary school students in the Republic of Iraq  To achieve this goal, a high-ranking thinking skills test was prepared The results of the current research revealed a statistically significant difference at the level of significance (≤0.05) between the mean scores of the experimental and control group students in the post-application of the high-ranking thinking skills test in favor of the experimental group, and the presence of a statistically significant difference at the level of significance (≤0.05) between the mean scores Students of the experimental group in the pre and post applications to test high-order thinking skills in favor of the post application.
Keywords: Blended learning - higher-order thinking skills -

الكلمات الرئيسية