تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية المدركة والاكتئاب ومخاطر الانتحار لدي عينة من طلاب كلية التربية وبحث إمكانية التنبؤ بمخاطر الانتحار من خلال أساليب المعاملة الوالدية، وتكونت عينة الدراسة من(604) طالبًا وطالبًة من طلاب الفرقة الرابعة بكلية التربية- جامعة دمنهور، في الفصل الدراسي الثاني من العام الجامعي 2019-2020(جميع الشعب)، وأدوات الدراسة تكونت من:مقياس أساليب المعاملة الوالدية المدركة، إعداد/ الباحثة، مقياس "بيك" للاكتئاب "النسخة الثانية"، إعادة تعريب وتعديل الباحثة، مقياس كولومبيا لتقييم مخاطر الانتحار، تعريب الباحثة ،ووضع المفردات في ضوء المؤشرات المعربة، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج الآتية: وجود ارتباط موجب ذا دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية الأبعاد والدرجة الكلية والاكتئاب الأبعاد والدرجة الكلية لدى الطلاب عينة الدراسة من طلاب كلية التربية، وجود ارتباط سالب ذا دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين أساليب المعاملة الوالدية السوية الأبعاد والدرجة الكلية والاكتئاب الأبعاد والدرجة الكلية لدى الطلاب عينة الدراسة ،كما يوجد ارتباط موجب ذا دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين أساليب المعاملة الوالدية غير السوية الأبعاد والدرجة الكلية والانتحار درجة الكلية لدى الطلاب عينة الدراسة ، ويوجد ارتباط سالب ذا دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين أساليب المعاملة الوالدية السوية الأبعاد والدرجة الكلية و الانتحار الدرجة الكلية لدى الطلاب عينة الدراسة، ووجود ارتباط موجب ذا دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين الانتحار والاكتئاب الأبعاد والدرجة الكلية لدى الطلاب عينة الدراسة، وجود تأثير موجب دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) لأساليب المعاملة الوالدية غير السوية للأم على الانتحار ، وتأثير سالب ذا دلالة إحصائية لأساليب المعاملة الوالدية السوية للأم على الانتحار، ووجود تأثير موجب ذا دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 للاكتئاب على الانتحار لدى عينة الدراسة، ووجود تأثير موجب دال إحصائيًا عند مستوى (0.01) لأساليب المعاملة الوالدية غير السوية للأب على الانتحار ، وتأثير سالب ذا دلالة إحصائية لأساليب المعاملة الوالدية السوية للأب على الانتحار، ووجود تأثير موجب ذا دلالة إحصائية عند مستوى 0.01 للاكتئاب على الانتحار لدى الطلاب عينة الدراسة من طلاب كلية التربية. الكلمات المفتاحية: أساليب المعاملة الوالدية- الاكتئاب- مخاطر الانتحار Abstract Perceived parenting styles and their relationship to depression and suicide risks among a sample of students of the Faculty of Education "a predictive study”" Dr.Ayat Fawzy Eldemairy Lecturer of Educational Psychology Faculty of Education Damanhour University The current study aims to reveal the nature of the relationship between perceived parenting styles, depression, and suicide risk among a sample of students in the College of Education, and to examine the possibility of predicting suicide risks through parenting stylesThe study sample consisted of (604) students of the fourth year at the Faculty of Education - Damanhour University, in the second semester of the academic year 2019-2020 (all sections).The tools of the study consisted of: the Perceived Parental Styles Scale, prepared by the researcher,Beck Depression InventoryII/Re-Arabization and modification by the researcher,(C-SSRS) Scale Columbia-Suicide Severity Rating, Arabization andprepared by the researcher,The study resulted in the following results:There is a positive correlation with statistical significance at the level (0.01) between the negative Perceived parenting styles dimensions, the total degree, the dimensional depression and the total degree of the students, sample of the study of the Faculty of Education.There is a statistically negative significant correlation at the level (0.01) between perceived positive parenting styles dimensions and the total score, dimensional depression and the total score of the study sample students.There is also a positive and statistically significant correlation at the level (0.01) between the negative perceived parental styles, dimensions, the total score and suicide, the total score of the study sample students.There is a statistically negative significant correlation at the level (0.01) between thepositive perceived parental styles dimensions, the total score and suicide, the total score of the study sample students.There is a positive statistically significant effect at the level (0.01) of the positive percieved parental style of the mother on suicide. There is a positive and statistically significant effect at the 0.01 level for depression on suicide in the study sample.There is a positive statistically significant effect at the level (0.01) of the father's negative parental parental style on suicide.A negative and statistically significant effect of the father's positive parental style on suicide, and a positive and statistically significant effect at the 0.01 level of depression on suicide among the study sample of students of the Faculty of Education. Keywords: parenting styles, depression, suiciderisks
الدميري, آيات فوزي. (2021). أساليب المعاملة الوالدية المدركة وعلاقتها بالاكتئاب ومخاطر الانتحار لدي عينة من طلاب كلية التربية "دراسة تنبؤية". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116(1), 831-902. doi: 10.21608/maed.2021.318608
MLA
آيات فوزي الدميري. "أساليب المعاملة الوالدية المدركة وعلاقتها بالاكتئاب ومخاطر الانتحار لدي عينة من طلاب كلية التربية "دراسة تنبؤية"", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116, 1, 2021, 831-902. doi: 10.21608/maed.2021.318608
HARVARD
الدميري, آيات فوزي. (2021). 'أساليب المعاملة الوالدية المدركة وعلاقتها بالاكتئاب ومخاطر الانتحار لدي عينة من طلاب كلية التربية "دراسة تنبؤية"', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 116(1), pp. 831-902. doi: 10.21608/maed.2021.318608
VANCOUVER
الدميري, آيات فوزي. أساليب المعاملة الوالدية المدركة وعلاقتها بالاكتئاب ومخاطر الانتحار لدي عينة من طلاب كلية التربية "دراسة تنبؤية". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2021; 116(1): 831-902. doi: 10.21608/maed.2021.318608