مستخلص الدراسة هدفت الدراسة إلى التعرف على أشكال العنف في المدراس المرحلة التعليم الثانوي في دولة الكويت، والتعرف على أسباب ظاهرة العنف في مدارس المرحلة التعليم الثانوي في دولة الكويت، التعرف على دور الإدارة المدرسية في الحد من ظاهرة العنف في مدارس المرحلة التعليم الثانوي في دولة الكويت، واعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي، تم اختيار عينة تكونت من (۳۰۰) من معلمي المرحلة التعليم الثانوي ومدراءها ومساعديهم في دولة الكويت ، وتوصلت الدراسة إلى أن أسباب ظاهرة العنف في مدارس المرحلة التعليم الثانوي في دولة الكويت جاء مرتفعاً، وتوصلت الدراسة إلى أن أشكال العنف في المدراس المرحلة التعليم الثانوي في دولة الكويت جاء مرتفعاً. Abstract
The study aimed to identify the forms of violence in secondary schools in the State of Kuwait, and to identify the causes of violence in secondary schools in the State of Kuwait, to identify the role of school administration in reducing the phenomenon of violence in schools of secondary education in the State of Kuwait, The research was based on the descriptive analytical method. A sample of (300) secondary school teachers, principals and assistants were selected in the State of Kuwait. The study concluded that the causes of violence in secondary education schools in the State of Kuwait were high. Schools Secondary education in the State of Kuwait was high.