دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال مرحلة الطفولة المبكرة بمدينة الرياض

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المُستخلَصُ
هَدفَت هَذِه الدِّراسة إلى التعرف على دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال مرحلة الطفولة المبكرة بمدينة الرياض، والكشف عن المعوقات التي تحد من تفعيل دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي. التوصل لسبل تفعيل دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي، ولتحقيق هذه الأهداف اسْتخْدمتْ الباحثة المنْهج اَلوصْفِي اَلمسْحِي، والاسْتبانة لجمع البيانات، تمثلت عينة الدراسة في عينة عشوائية بلغ عددها (216) معلمة من معلمات مرحلة الطفولة المبكرة بمدينة الرياض، كشفت النتائج أن مفردات عينة الدراسة موافقات بشدة على دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال مرحلة الطفولة المبكرة بمدينة الرياض، حيثُ جاءت مهارة الإصالة في المرتبة الأولى، تليها مهارة المرونة، بينما جاءت مهارة الطلاقة في المرتبة الأخيرة. وهذه النتيجة تدل على أن المعلمات لهن دور كبير جداً في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الأطفال في مرحلة الطفولة المبكرة. بينت النتائج أن مفردات عينة الدراسة موافقات على المعوقات التي تحد من تفعيل دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال مرحلة الطفولة المبكرة بمدينة الرياض، وتمثلت أبرز هذه المعوقات في (ارتفاع إعداد الأطفال في الفصول يحد من دور المعلمة في تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال، زيادة الأعباء الإدارية والتدريسية تحد من تفعيل دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى الأطفال). أوضحت النتائج أن مفردات العينة موافقات بشدة على سُبل تفعيل دور المعلمات في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى أطفال مرحلة الطفولة المبكرة بمدينة الرياض، وتمثلت أبرز هذه السبل في (تقليل إعداد الأطفال في الفصول لتفعيل دور المعلمات في تنمية التفكير الإبداعي لدى الأطفال، الاهتمام بإعداد معلمة الروضة وتأهيلها في المرحلة الجامعية على استخدام طرق التدريس الإبداعية).
الكلمات المفتاحية: دور المعلمات،  التفكير الإبداعي، مرحلة الطفولة المبكرة.
Abstract
This study aimed at determining the female teachers' role in developing creative thinking skills in early childhood children in Riyadh, revealing the obstacles limiting the activation of the female teachers' role in developing creative thinking skills, and finding ways for activating the female teachers' role in developing creative thinking skills. To achieve these objectives, the researcher used the Descriptive Survey method, and the questionnaire to collect data. The study sample was a random sample of (216) female early childhood teachers in Riyadh. The findings revealed that the study sample strongly agree about the role of female teachers in developing creative thinking skills in early childhood children in Riyadh, where the skill of authenticity came first, followed by flexibility, while fluency came last. This finding indicates that female teachers play a very significant role in developing children's creative thinking skills in early childhood. The findings showed that the members of the study sample agree about the obstacles that limit the activation of the female teachers' role in developing creative thinking skills in early childhood children in Riyadh. The most prominent of these obstacles was: (the high number of children in classrooms limits the teacher's role in developing creative thinking in children, increasing administrative and teaching burdens limits the activation of the female teachers' role in developing creative thinking skills in children). The findings showed that the members of the study sample strongly agree about the methods to activate the female teachers' role in developing creative thinking skills in early childhood children in Riyadh. The most prominent of these methods was (reducing the numbers of children in classes to activate the female teachers' role in developing creative thinking in children, paying attention to preparing the kindergarten teacher and qualifying her at the university level to use creative teaching methods).
Keywords: The female teachers' role, creative thinking, early childhood.

الكلمات الرئيسية