ملخص: استهدف البحث الحالى الكشف عن وجود فروق بين طلاب الصف الأول الثانوى (الذكور، والإناث) على مقياس العبء المعرفى (الأبعاد، والدرجة الكلية) ومقياس قوة السيطرة المعرفية برتبتيها (الأولى، والثانية)، والكشف عن وجود علاقة بين العبء المعرفى (الأبعاد، والدرجة الكلية) وقوة السيطرة المعرفية برتبتيها (الأولى، والثانية) لدى طلاب الصف الأول الثانوى. وتكون عينة البحث من (595) طالباً وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوى، بواقع (400) طالبة، و(195) طالباً، بإدارة شرق المحلة الكبرى التعليمية- محافظة الغربية، خلال العام الدراسى 2021- 2022. وقد أعدت الباحثة لغرض الدراسة مقياس العبء المعرفى، ومقياس قوة السيطرة المعرفية. وأسفرت نتائج الدراسة عن عدم وجود فروق بين (الذكور، والإناث) فى العبء المعرفى (الداخلى، وثيق الصلة، والدرجة الكلية) وقوة السيطرة المعرفية الرتبة الأولى، وجود علاقة إرتباطية سالبة بين العبء المعرفى (الأبعاد، والدرجة الكلية) والرتبة الأولى لقوة السيطرة المعرفية، بينما توجد علاقة إرتباطية موجبة بين العبء المعرفى (الأبعاد، والدرجة الكلية) والرتبة الثانية لقوة السيطرة المعرفية. Abstract:
The current research aimed to reveal the existence of differences between first year secondary students (males and females) on the cognitive burden scale (dimensions, total score) and the cognitive power of control scale in its two ranks (first and second), and to reveal the existence of a relationship between the cognitive burden (dimensions, total score) and the power of cognitive control in its two ranks (first and second) among first year secondary students. The research sample consisted of (595) male and female students from the first secondary grade, with (400) female students and (195) male students, in the East Al-Mahalla Al-Kubra Educational Administration -Gharbia Governorate, during the academic year 2021-2022. For the purpose of the study, the researcher prepared a burden scale. Cognitive, and a measure of the power of cognitive control. The results of the study revealed that there were no differences between (males and females) in the cognitive burden (internal, closely related, and total score) and the first-order cognitive power of control, and there was a negative correlation between the cognitive burden (dimensions, total score) and the first-order cognitive power of control. While there is a positive correlation between the cognitive burden (dimensions, total score) and the second order of the power of cognitive control
قشطة, آيه مصطفى زكريا أحمد. (2023). العبء المعرفى وعلاقته بقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 122(2), 389-418. doi: 10.21608/maed.2023.318406
MLA
آيه مصطفى زكريا أحمد قشطة. "العبء المعرفى وعلاقته بقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 122, 2, 2023, 389-418. doi: 10.21608/maed.2023.318406
HARVARD
قشطة, آيه مصطفى زكريا أحمد. (2023). 'العبء المعرفى وعلاقته بقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 122(2), pp. 389-418. doi: 10.21608/maed.2023.318406
VANCOUVER
قشطة, آيه مصطفى زكريا أحمد. العبء المعرفى وعلاقته بقوة السيطرة المعرفية لدى طلاب الصف الأول الثانوى. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2023; 122(2): 389-418. doi: 10.21608/maed.2023.318406