دور برنامج إعداد معلم التربية الفنية بكلية التربية النوعية في تنمية مهارات التفكير المنتج والاتجاه نحو العمل الجماعي لدي الطالب/المعلم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد مهارات التفكير المنتج الواجب تضمينها ببرنامج الإعداد الأكاديمي لمعلم التربية الفنية بكلية التربية النوعية، والكشف عن مدي اشتمال البرنامج لها، ومدي امتلاك طلاب شعبة التربية الفنية بكلية التربية النوعية لمهارات التفكير المنتج واتجاهاتهم نحو العمل الجماعي، وكذلك التنبؤ بشكل العلاقة بين مهارات التفكير المنتج في التربية الفنية والاتجاه نحو العمل الجماعي لدي طلاب شعبة التربية الفنية بكلية التربية النوعية.
ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي والتصميم شبه التجريبي في تطبيق تجربة البحث، كما استخدم اسلوب تحليل المحتوي لمعرفة مدي اشتمال برنامج إعداد معلم التربية الفنية بكلية التربية النوعية على مهارات التفكير المنتج.
- وتوصلت الدراسة إلى أن برنامج الإعداد الأكاديمي لمعلم التربية الفنية بكلية التربية النوعية فعال في تنمية مهارات التفكير المنتج، وتنمية الاتجاه نحو العمل الجماعي في التربية الفنية إلا أنه لا يشتمل بشكل كافئ على مهارات التفكير المنتج حيث جاءت نسب وجود هذه المهارات بنتائج تحليل المحتوي في البرنامج ككل بنسبة (33.33%) وبنسبة (73,1%) على مقياس الاتجاه وهي نسبة لم تحقق حد الكفاية المطلوب وهو (80%).
- واوصت الدراسة بضرورة إعادة النظر في برامج إعداد معلم التربية الفنية بحيث تسهم موضوعاته في تنمية مهارات التفكير المنتج لدي دارسيه، وأن تشتمل مناهج التربية الفنية على كافة مهارات التفكير المنتج بشقيه الناقد والإبداعي وبشكل متوازن، ومتفق مع الخصائص النمائية للطلاب؛ كما أوصت الدراسة بزيادة الاهتمام بمعلم التربية الفنية قبل الخدمة، وتزويده بالاتجاهات الحديثة في التدريس، وورش عمل وندوات لتنمية مهارات التفكير بأنماطها المختلفة.
الكلمات المفتاحية: إعداد معلم التربية الفنية، تنمية مهارات التفكير المنتج، والاتجاه نحو العمل الجماعي.
 
 
Abstract:
The current study aimed to determine the productive thinking skills that should be included in the academic preparation program for the teacher of art education at the College of Specific Education, and to reveal the extent to which the program includes them, and the extent to which the students of the Art Education Division at the College of Specific Education possess productive thinking skills and their attitudes towards teamwork, as well as to predict the form of the relationship between skills Productive thinking in art education and the attitude towards teamwork among students of the Art Education Division at the Faculty of Specific Education.
To achieve this, the researcher used the descriptive approach, the experimental approach, and the semi-experimental design in applying the research experiment. He also used the content analysis method to find out the extent to which the art education teacher preparation program at the Faculty of Specific Education includes productive thinking skills.
The study concluded that the academic preparation program for the teacher of art education at the Faculty of Specific Education is effective in developing productive thinking skills, and developing the tendency towards teamwork in art education, but it does not adequately include productive thinking skills. With a rate of (33.33%) and a rate of (73.1%) on the trend scale, which is a percentage that did not achieve the required level of adequacy, which is (80%).
The study recommended the need to reconsider the art education teacher preparation programs so that its topics contribute to the development of students' productive thinking skills, and that the art education curricula include all productive thinking skills, both critical and creative, in a balanced manner, and consistent with the developmental characteristics of students. The study also recommended increasing interest in the pre-service art education teacher, providing him with modern trends in teaching, and workshops and seminars to develop thinking skills in its various forms.
Keywords: preparing the art education teacher, developing productive thinking skills, and the attitude towards teamwork.

الكلمات الرئيسية