سطوة التصدير ومضمراته في مجموعة "الأحمر" لإشراق النهدي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يعد التصدير مفتاحا من مفاتيح قراءة النص الأدبي عموما، والنص القصصي على وجه الخصوص، وهو يأتي في مطلع القصة القصيرة؛ ليثير القارئ، ويدفعه نحو متابعة مجريات القص، وأحداثه، والتفاعل معه. وهو تمهيد لعالم القصة القصيرة، وأساس للبناء العام للنص، يُقدم من خلال حكائيته أو مشهديته أو وصفه أو حواريته، رؤية واعية لعرض الحكاية في المتن القصصي.
إن القصة القصيرة تسعى من خلال التصدير إلى تقديم مساحة نموذجية للمقولة السردية التي تجتهد لتبوح بها، وبالتالي فإن المبدع يعمل من خلال تصديره لنصه على خلق علاقات تمتد إلى الأعلى حيث عنوان النص القصصي، وإلى الأسفل حيث طبقات النص الأخرى، وبذلك فإن المبدع يمنح التصدير قيمته الكبرى في توجيه القارئ إلى قراءة أسئلة النص، والتحريض على الإمساك بمفاتيح المواجهة، وصولا إلى الإجابة.
يحاول هذا البحث دراسة عتبة التصدير في القصة العمانية القصيرة، وذلك بالوقوف على المفهوم، وخصائص التصدير للقصة القصيرة، ووظائفه في النص القصصي، وتحقيقا لهذا المطلب فالبحث يختار مجموعة "الأحمر" للكاتبة العمانية "إشراق النهدي" أنموذجا تطبيقيا؛ لتوافر التصديرات في نصوص المجموعة القصصية جميعها من ناحية، وأيضا، لعدم تناول هذه المجموعة القصصية – على حد علم الباحث – بالدراسة من ناحية أخرى.
الكلمات المفتاحية: التصدير، العتبات النصية، القصة العمانية القصيرة، إشراق النهدي.
Abstract:
Initiation is one of the keys to the reading of the literary text in general, and the fictional text in particular. It naturally comes at the beginning of the short story to excite the reader, push him to follow the course of the story and events to interact with it. It is a prelude to the world of the short story, and a basis for the general construction of the text. It presents, through its narration, scenery, description, or dialogue, a conscious vision of presenting the story in the narrative body.           
The short story seeks, through the initiation, to provide an exemplary space for the narrative statement that it strives to reveal, and therefore the creative writer works through her/his initiation of the text to create paradigmatic relationships that extend to the top where the title of the fictional text is, and to the bottom where the other layers of the text are. Thus, the creative writer gives the initiation its paramount value which lies in directing the reader to read the questions of the text, and inciting her/him to grasp the keys to confrontation, leading to the answer.
This research attempts to study the initiation threshold in the Omani short story, by examining the concept, the characteristics of initiation in the short story, and its functions in the fictional text. Due to the availability of initiations in all the texts of the collection of stories on the one hand, and their diversity on the other hand, and also, because this collection of stories - as far as the researcher is aware of - was not dealt studied before, the researcher landed on it for this study.
Keywords: Initiation, textual thresholds, the Omani short story, Ishraq al-Nahdi.

الكلمات الرئيسية