إستراتيجيه التعلم المنظم ذاتياً في تنمية المهارات التدريسيه للطلاب / المعلمون بمقرر التدريب الميدانى بكليه التربيه النوعيه بجامعه دمنهور

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تهدف الدراسة إلى التعرف على فاعليه التدريس وفق استراتيجيه التعلم المنظم ذاتياً فى تنميه المهارات التدريسيه للطلاب/المعلمون  بمقررالتدريب الميدانى  ، وقد تم تطبيق البحث على عينه عشوائيه من طالبات الفرقه الثالثه (شعبه التربيه الفنيه) بلغ عددها (54) طالبة كما اتبعت الباحثة المنهج التجريبى بإستخدام مجموعتين إحداهما تجريبيه  والآخرى ضابطة بالقياسات المتكررة، وكان من أهم النتائج: تفوق المجموعة التجريبيه التى اتبعت استراتيجيه التعلم المنظم ذاتياً عن الضابطة التى عملت وفق استراتيجيه التعلم التقليدي فى القياسات البعديه، كما تفوقت نتائج القياسات البعديه  للمجموعه التجريبيه عن الضابطه فى القياسات القبليه مما يدل على فاعلية التدريس وفق استراتيجيه التعلم المنظم ذاتيا فى تنميه المهارات التدريسيه للطلاب/ المعلمون بشعبه التربيه الفنيه بمقرر التدريب الميدانى  .
 
Abstract
The Research aims to identify the effectiveness of teaching according to the models of self-organized learning and obstetric learning in the development of teaching skills of the student / teacher decision of the methods of teaching water sports, The research has been applied to a random sample of the students of the third class of  (Education Division) Total (54) students/ teacher as follow the experimental method using three groups of two experimental groups and the other control repeated measurements, The most important results were: The experimental group that followed the obstetric learning model was superior to that which used the self-regulated and controlled learning model that worked according to the traditional learning model in the telemetric measurements. Also, the results of the post measurements of the experimental and control groups exceeded the pre-measurements, which indicates the effectiveness of teaching according to the model of obstetric learning in the development of teaching skills of the student / teacher decision methods of teaching water sports