تقويم مهارات التدريس الاستقصائي لدى معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص
هدفت البحث إلى إعداد قائمة بمهارات التدريس الاستقصائي اللازم توفرها لدى معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية، وتعرف مدى توافرها بممارسات معلمي العلوم الشرعية، وتعرف الفروق بين متوسطات استجابات مشرفي العلوم الشرعية وطلاب المرحلة الثانوية فيما يتعلق بتوافر مهارات التدريس الاستقصائي لدى معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية، ومدى تأثير متغير الصف الدراسي. ولتحقيق أهداف البحث تم تطبيق استبانة أداة للبحث، وتكونت عينة البحث من (11) مشرفاً من مشرفي العلوم الشرعية، و (190) طالباً من طلاب المرحلة الثانوية. توصل البحث إلى النتائج الآتية: توافر مهارات الاستقصاء بدرجة مرتفعة ومتوسطة، وعبارة بدرجة ضعيفة. وأشارت النتائج لوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات العينة لدرجة ممارسة معلمي العلوم الشرعية بالمرحلة الثانوية لمهارات الاستقصاء، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتغير الصف الدراسي.
الكلمات المفتاحية: مهارات التدريس الاستقصائي، معلمي العلوم الشرعية.
Abstract:
The study aimed to prepare a list of  inquiry-based teaching skills required for religious  science teachers at the secondary level, and to identify the extent to which these skills are available in the practices of religious  science teachers and the differences between the average responses of religious  science supervisors and secondary school students with regard to the availability of  inquiry-based teaching skills for religious  science teachers at the secondary stage, and the effect of the grade variable.
In order to achieve the objectives of the research, a questionnaire was applied as a research tool: The study sample consisted of (11) supervisors of religious sciences supervisors, and (190) students from secondary school students. The study found the following conclusions: the availability of inquiry skills at a high and medium degree, and a phrase at a weak degree. The results indicated that there were statistically significant differences between the averages of the sample's responses to the degree of religious science teachers at the secondary stage practicing investigation skills, and there were no statistically significant differences for the grade variable.
Keywords: Inquiry-based teaching skills, Religious science teachers.
 

الكلمات الرئيسية