الكفايات التدريسية اللازمة لمعلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي لحل المشكلات البيئية ومعوقاتها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص:
   هدفت الدراسة إلى التعرف على الكفايات الرقمية اللازمة لمعلمي العلوم من أجل تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي وتكونت عينة الدراسة من (275) معلمًا ومعلمة من معلمي العلوم في محافظة أبو عريش، أظهرت النتائج أن الكفايات التدريسية لمعلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية جاءت بدرجة احتياج (عالية). وجاءت أعلى الأبعاد للبعد الثالث: اتجاهات معلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية، ثم جاء البعد الأول: الكفايات العلمية والتربوية لمعلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية، تلاه البعد الثاني: كفايات تتعلق بالمهارات اللازمة لمعلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية، وجميعها جاءت بدرجة احتياج عالية. كما أظهرت النتائج أن المعوقات التي تواجه معلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية جاءت بدرجة (متوسطة)، كما كشفت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لاستجابات المشاركين في الدراسة لدور معلمي العلوم في تعزيز الابتكار الرقمي في حل المشكلات البيئية تبعاً للمتغيرات الجنس، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة. وجاءت أبرز توصيات الدراسة بضرورة تعزيز برامج التطوير المهني لمعلمي العلوم بالبرامج الخاصة بالابتكار الرقمي وكيفية تعزيزه لدى الطلبة، وضرورة توفير جميع الاحتياجات والأدوات لتعزيز الابتكار الرقمي، والقيام بالرحلات العلمية للاطلاع على المشكلات البيئية في المجتمع
الكلمات المفتاحية: الابتكار الرقمي، المشكلات البيئية، معلمي العلوم.
Abstract:
The study aimed to identify the digital competencies required for science teachers in order to promote digital innovation in solving environmental. The study sample consisted of (275) male and female science teachers in Abu Arish governorate. The results showed that the teaching competencies of science teachers in promoting digital innovation in solving environmental problems came with a (high) degree. The highest Factors came to the third Factor: science teachers' attitudes in promoting digital innovation in solving environmental problems. Then came the first Factor: the scientific and educational competencies of science teachers in promoting digital innovation in solving environmental problems. This was followed by the second Factor: competencies related to the skills necessary for science teachers in promoting digital innovation in solving environmental problems. All of them came to a high degree of need. The results also showed that the obstacles facing science teachers in promoting digital innovation in solving environmental problems came to a (medium) degree. The results also revealed that there were no statistically significant differences between the mean of the responses of the participants in the study to the role of science teachers in promoting digital innovation in solving problems. Environmental variables (gender, educational qualification, years of experience).
The most prominent recommendations of the study were the need to strengthen professional development programs for science teachers with programs related to digital innovation and how to enhance it among students. And the need to provide all the needs and tools to promote digital innovation. And carrying out scientific trips to see the environmental problems in the community.
Keywords: digital innovation, environmental problems, science teachers.

الكلمات الرئيسية