مستوى مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم في ظل جائحة كورونا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بحث مستوى مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، وأيضًا التعرف إلى معوقات مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم في ظل جائحة كورونا ومقترحات تحسين تلك المشاركة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وقد تكونت عينة الدراسة من (209) معلم ومعلمة من معلمي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية في مدارس التعليم العام الملحق بها برامج صعوبات التعلم بمدينة الرياض. وقد تم استخدام استبانة مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم في ظل جائحة كورونا (إعداد الباحثان) كأداة للدراسة. وقد أشارت نتائج الدراسة إلى أن مستوى مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم في ظل جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين جاء بدرجة مرتفعة بشكل عام، كما أظهرت نتائج الدراسة إلى أن معوقات مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم أثناء جائحة كورونا من وجهة نظر المعلمين قد جاءت بدرجة متوسطة بشكل عام، وتمثلت أكثر المعوقات في قلة الوقت والجهد الكافي لتعليم ومساعدة التلاميذ ذوي صعوبات التعلم من قبل والديهم أثناء جائحة كورونا، كما أشارت نتائج الدراسة إلى مقترحات تحسين مشاركة أولياء أمور التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في تعليم أبنائهم أثناء جائحة كورونا، وكان من أهمها ضرورة إشراك أولياء الأمور في إعداد الخطة التربوية الفردية لأبنائهم ذوي صعوبات التعلم، والعمل على تنفيذها، وضرورة تحفيز أولياء الأمور لأبنائهم ذوي صعوبات التعلم وتشجيعهم باستمرار نحو التعلم.
الكلمات المفتاحية: التعليم عن بُعد، صعوبات التعلم، مشاركة أولياء الأمور، جائحة كورونا
Abstract
The study aimed to examine the level of parents’ participation in educating their children with learning disabilities (LD) during Corona pandemic from teachers’ perspective, and to identify the obstacles to parents’ participation and suggestions to improve this kind of participation. The study used the descriptive survey method. The participants were (209) teachers of LD in the primary stage in general education schools including LD programs in the center of Riyadh. A questionnaire about the parents’ participation in educating their children with LD during Corona pandemic (prepared by the researchers) was used as a study tool. The study results indicated that the level of parents’ participation in educating their children with LD during Corona pandemic from teachers’ perspective was generally high. It was found that parents of students with LD participate in educating their children remotely during Corona pandemic. The results of the study also showed that the obstacles of parents’ participation in educating their children with LD during Corona pandemic from teachers’ perspective was moderate in general. The most important obstacle was the lack of sufficient time and effort to teach and help students with LD by their parents during Corona pandemic. The study also referred to suggestions to improve the parents’ participation in educating their children with LD during Corona pandemic from teachers’ perspective; the most important of which was the need to involve parents in preparing the individual educational plan for their children with LD and working on its implementation; and the need to constantly motivate and encourage children with LD to learn by their parents.
Key words: distance education, learning disabilities, parents’ participation, Corona pandemic
 

الكلمات الرئيسية