أخلاقيات الصحبة وانعكاساتها على التعاون بين طلاب المدارس الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص الدراسة:
عنوان الدراسة: أخلاقيات الصحبة وانعكاساتها على التعاون بين طلاب المدارس الثانوية.
تهدف هذه الدراسة إلى صياغة تصور مقترح يمكن من خلاله تفعيل دور أخلاقيات الصحبة فى التعاون بين طلاب المرحلة الثانوية، وذلك من خلال: تحديد الإطار المفاهيمى للصحبة، والتعرف على الإطار الفكرى لأخلاقيات الصحبة، والتعرف على أهمية المرحلة الثانوية ودور المدرسة الثانوية فى تنمية الصحبة بين طلابها، والتعرف على واقع الدور التربوى لأخلاقيات الصحبة فى التعاون بين طلاب المرحلة الثانوية، تحديد المتطلبات اللازمة لتفعيل دور أخلاقيات الصحبة فى التعاون بين طلاب المرحلة الثانوية، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفى، وتوصلت إلى عدة نتائج تم عليها بناء توصيات الدراسة.
الكلمات المفتاحية: الأخلاق – الصحبة – التعاون.
Abstract:
Study title: The ethics of companionship and its implications for cooperation among high school students.
This study aims to formulate a proposed vision through which the role of companionship ethics can be activated in cooperation among secondary school students, through: Determining the conceptual framework of companionship, identifying the intellectual framework of the ethics of companionship, identifying the importance of the secondary stage and the role of the secondary school in developing companionship among its students, and identifying the reality of the educational role of the ethics of companionship in cooperation between secondary students,
Determining the necessary requirements to activate the role of companionship ethics in cooperation between secondary school students. The study used the descriptive approach, and reached several results on which the study recommendations were based.
Keywords: ethics - companionship - cooperation.
 
 

الكلمات الرئيسية