الانعكاسات السلبية لوسائل التواصل الاجتماعي على ثقافة طلاب مرحلة التعليم الثانوي العام دراسة ميدانية بمحافظة الدقهلية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

       هدف البحث الحالي إلى تحديد الانعكاسات السلبية لوسائل التواصل الاجتماعي على ثقافةِ طلاب المرحلة الثانوية، وتحقيقًا لهذا الهدف الرئيس؛ سعى البحث لتحديد واقع استخدام الطلاب لوسائل التواصل الاجتماعي، وتأثير تلك الوسائل عليهم.
  وقد توصل البحث إلى العديد مِنْ النتائج، مِنْها:
        أنه يوجد فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات طُلاب التعليم الثانوي العام حول واقع استخدامهم لوسائل التواصل الاجتماعي وجاء ترتيب الأبعاد كالتالي: المجال الاجتماعي والنفسي - المجال الديني والأخلاقِي -المجال الثقافي والتعليمي، كما يوجد فروق ذات دلالة إحصائية لاستجابات طلاب التعليم الثانوي العام حول تأثير وسائل التواصل الاجتماعي على الطُّلابِ وجاء ترتيب الأبعاد كالتالي: المجال الاجتماعي والنفسي - المجال الثقافي والتعليمي - المجال الديني والأخلاقي - المجال الصحي، وتوصلت أيضًا لعدم وجود فروق بين متوسطي درجات استجابات عينة الدراسة حسب متغير النوع (ذكر - أنثَى) السنة الدراسية (الأولَى- الثانية) محل الإقامة (ريف - حضر).
 وأوصت الدراسة بضَرورة عقد دورات توعية للطلبة بشأن استخدامهم لوسائل التواصل الاجتماعِي، وإقامة خطة معينة للتقليل من ساعات الاستخدام اليومي لهذهِ الوسائل، وتفعيل دور المدرسة والأسرة بإشغال أوقات الفراغ لدى الطلاب من خلال تكثيف البرامج التعليمية والتدريبية والرياضية، وتضمين المقررات والمناهج المدرسية فصولًا حول أخطار استخدام مواقع التواصل الاجتماعِي.
Abstract   
The current research aimed developing a proposed perception for confronting the negative repercussions of social media on the public secondary education students' culture. For attaining this purpose; the study sought to determine the reality of students' using of social media, and its effect on them.
Results of the study revealed that there was a statistically significant difference on the public secondary education students' responses related to the reality of their using of  social media as the order of dimensions appeared as follows: the social and psychological domain, the religious and moral domain, and the cultural and educational domain. Also, there was a statistically significant difference on the public secondary education students' responses related to the effect of social media on students as the order of dimensions appeared as follows: the social and psychological domain, the cultural and educational domain, the religious and moral domain, and the healthy domain. Furthermore, the results indicated that there was no difference between the mean scores of the participants' responses according to the gender variable (male - female), the academic year (first - second), and the place of residence (rural - urban).
The study recommended: There is a need for holding courses in order to increase students' awareness about their using of social media and establishing a specific plan for students in order to reduce the hours of daily use of social media. Also, it recommended activating the role of schools and the families via occupying students’ spare time by intensifying educational, training and sports programs. The school's curricula and courses should include topics related to the dangers of using social networking sites.

الكلمات الرئيسية