درجة توظيف التعليم الإلكتروني عن بعد لدى طلبة الدراسات العليا بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة الملك خالد من وجهة نظهرهم وعلاقته ببعض المتغيرات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد درجة توظيف التعليم الإلكتروني عن بعد في برامج الدراسات العليا بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة الملك خالد، والمعوقات التي تواجه استخدامه. ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم إعداد استبانة تضمنت (61) مفردة في مجالات أربعة: المجال الأول: استخدام التعليم الإلكتروني عن بعد  في برامج الدراسات العليا تخصص مناهج وطرق التدريس، المجال الثاني: فاعلية التعليم الإلكتروني عن بعد  في تحسين مستويات طلاب الدراسات العليا تخصص مناهج وطرق تدريس، المجال الثالث: معوقات استخدام التعليم الإلكتروني عن بعد  في برامج الدراسات العليا تخصص مناهج وطرق تدريس، والمجال الرابع: آليات تفعيل التعليم الإلكتروني عن بعد  في برامج الدراسات العليا تخصص مناهج وطرق تدريس. وتم قياس الخصائص السيكومترية لأداة الدراسة. وتكونت عينة الدراسة من (50) من الباحثين بقسم المناهج وطرق التدريس بكلية التربية جامعة الملك خالد. وبينت نتائج الدراسة أن درجة توظيف التعليم الإلكتروني عن بعد في برامج الدراسات العليا بقسم المناهج وطرق التدريس جاءت النتائج متفاوتة بصفة عامة بين ضعيف ومتوسط وكبير، كما تبين وجود بعض المعوقات لتوظيف التعليم الإلكتروني عن بعد في برامج الدراسات العليا. كذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات عينة الدراسة حول واقع وفاعلية توظيف التعليم الإلكتروني عن بعد في برامج الدراسات العليا تعزي لمتغيرات (النوع، المؤهل، الوظيفة، عدد سنوات الخبرة، التدريب).
الكلمات المفتاحية: التعليم عن بعد، التعلم الإلكتروني، المناهج وطرق التدريس، الدراسات العليا.
Abstract
The current study aimed to determine the degree of employing distance e-learning in postgraduate programs at the Department of Curriculum and Teaching Methods at the College of Education, King Khalid University, and the obstacles that face its use. To achieve this goal, the study relied on the analytical descriptive approach, and a questionnaire was prepared that included (61) items in four fields: The first field: the use of distance e-learning in postgraduate programs specializing in curricula and teaching methods, the second field: the effectiveness of distance e-learning in improving levels of Postgraduate students specializing in curricula and teaching methods, the third field: obstacles to the use of distance e-learning in postgraduate programs specializing in curricula and teaching methods, and the fourth field: mechanisms for activating distance e-learning in postgraduate programs majoring in curricula and teaching methods. The psychometric characteristics of the study tool were measured. The study sample consisted of (50) researchers from the Department of Curricula and Teaching Methods, College of Education, King Khalid University. The results of the study showed that the degree of employing distance e-learning in postgraduate programs in the Department of Curricula and Teaching Methods. Also, there were no statistically significant differences in the responses of the study sample about the reality and effectiveness of employing distance e-learning in postgraduate programs due to the variables (gender, qualification, job, number of years of experience, training).
Keywords: distance education, e-learning, curricula and teaching methods, graduate studies.

الكلمات الرئيسية