واقع تطبيق القيادة الرقمية وعلاقته بتعزيز سلوك المواطنة التنظيمية: دراسة ميدانية في مدارس التعليم العام بمدينة سكاكا

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى التعرّف إلى واقع تطبيق القيادة الرقمية وعلاقتها بسلوك المواطنة التنظيمية في مدارس التعليم العام للبنات بمدينة سكاكا، اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحيّ، وطُبقت الاستبانة أداةً لها، تكونت عيّنة الدراسة من (290) مُعلمة. أظهرت النتائج أن واقع ممارسة مديرات المدارس القيادةَ الرقميةَ بمدينة سكاكا جاء بدرجة متوسطة، وأن مستوى سلوك المواطنة التنظيمية لدى المعلمات في مدارس التعليم بمدينة سكاكا جاء بدرجة مرتفعة، كما كشفت عن وجود علاقة ارتباطية طردية وذات دلالة إحصائية بين ممارسة مديرات المدارس القيادةَ الرقميةَ وسلوكَ المواطنة التنظيمية لدى المعلمات بمدينة سكاكا، في جميع المجالات والدرجة الكلية. وأوصت الدراسة بضرورة تطوير مهارات المعلمات على استخدام التطبيقات الرقمية الخاصة بالعمل، وتوفير التطبيقات الرقمية المساعدة لهنَّ، وتوفير نظام تحفيز ماديّ ومعنويّ للمعلمات في حال أدائهنَّ المميّز.
الكلمات المفتاحية: القيادة الرقمية، سلوك المواطنة التنظيمية، مدارس التعليم العام، المعلمات، مدينة سكاكا.
Abstract:
The study aimed to identify the reality of applying digital leadership and its relationship to Organizational Citizenship Behavior in general education schools for girls in the city of Sakaka. The study followed the descriptive analytical approach. The study sample consisted of (290) female teachers. The results showed that the reality of school principals practicing digital leadership in the city of Sakaka was moderate. Furthermore, the level of Organizational Citizenship Behavior among female teachers in education schools in the city of Sakaka was high. The results also revealed the existence of a positive and statistically significant correlation between school principals' practice of digital leadership and organizational citizenship behavior among female teachers in the city of Sakaka for all factors and the total score. The most important recommendations of the study were the need to work on developing the skills of female teachers to use digital applications for work, providing them with digital applications that help them, and motivating them financially when they provide high performance.
Key words: Digital Leadership, Organizational Citizenship Behavior, K-12 Schools, Teachers, Sakaka.

الكلمات الرئيسية