أثر استراتيجية الضبط الذاتي في تحسين مهارات الكتابة لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص :
هدفت هده الدراسة إلى معرفة أثر استراتيجية الضبط الذاتي في تحسين مهارات الكتابة لدى التلميذات ذوات صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي بمنطقة الجوف، تكونت عينة الدراسة من (10) تلميذات ذوات صعوبات التعلم في الصف السادس الابتدائي ،وتم تقسيم العينة إلى مجموعة تجريبية وعددهن (5) تلميذات ،ومجموعة ضابطة وعددهن (5) تلميذات، وقد تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتكونت أدوات الدراسة من مقياس مهارات الكتابة والبرنامج التدريبي للتعرف على اثر استراتيجية الضبط الذاتي في تحسين مهارات الكتابة، وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، فقد بينت نتائج الفرض الأول أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) فأقل بين متوسطات رتب المجموعات التجريبية والضابطة في القياس البعدي بالدرجة الكلية لاختبار مهارات الكتابة وأبعاده الفرعية، وذلك لصالح التلميذات بالمجموعة التجريبية، ،وأظهرت نتائج الفرض الثاني أن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط رتب تلميذات المجموعة التجريبية بالتطبيقين القبلي والبعدي بالدرجة الكلية لاختبار مهارات الكتابة، وذلك لصالح التلميذات بالتطبيق البعدي، وفيما يتعلق بنتائج بالفرض الثالث، فقد كشفت أنه لا توجد هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسط رتب تلميذات المجموعة التجريبية بالتطبيقين البعدي والتتبعي في الدرجة الكلية لاختبار مهارات الكتابة وأبعاده الفرعية، وفيما يتعلق بالفرض الرابع فقد أظهرت النتائج أنه لاتوجد فروقاً ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05) بين متوسط رتب تلميذات المجموعة الضابطة بالتطبيقين القبلي والبعدي في الدرجة الكلية لاختبار مهارات الكتابة.
الكلمات المفتاحية: صعوبات تعلم-الضبط الذاتي- مهارات الكتابة- صعوبات الكتابة.
Abstract
This study aimed to identify the effect of the self-control strategy in improving writing skills of students with learning disabilities in the sixth grade of primary school in Al-Jouf region. The study sample consisted of (10) female students with learning disbilities in the sixth grade of primary stage, and the sample was divided into an experimental group of (5) students, and a control group of (5) students. The experimental method was used, and the study instruments consisted of a measure of writing skills and the training program to identify the effect of self-control strategy in improving writing skills.. The study revealed several results. Results of the first hypothesis showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) and less between the average ranks of the experimental and control groups in the post-measurement of the total score of the writing skills test and its sub-dimensions, in favor of students in the experimental group. Results of the second hypothesis showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) between the average ranks of the experimental group students in the pre and post tests in the total score of testing writing skills, in favor of students in the post test. With regard to the results of the Third hypothesis, it revealed that there were no statistically significant differences at the level of (0.05) between the average ranks of students in the experimental group in the post and follow-up test in The total score of the writing skills test and its sub-dimensions,  For the fourth hypnosis, results showed that there were no statistically significant differences at (0.05) between means of the control group in the pre and post tests in the total score of the writing skills test
Keywords: learning disabilities, self-control, writing skills- learning disabilities

الكلمات الرئيسية