أنماط التنشئة الأسرية وعلاقتها بإضطراب الهوية الجنسية لدي طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التعرف علي أنماط التنشئة الأسرية وعلاقتها بإضطراب الهوية الجنسية لدي طلاب المرحله الثانوية , وتكونت عينة الدراسة من طلاب الصف الأول والثاني الثانوي ,وعددهم (300) من الأناث والذكور , تتراوح أعمارهم من (15- 18) سنوات .
ولتحقيق أهداف الدراسة تم الأعتماد علي المنهج الوصفي ,كما استخدمت الباحثة مقياس أنماط التنشئة الأسرية (إعداد /الباحثة) , ومقياس إضطراب الهوية الجنسية (إعداد / الباحثة) . واستخدمت الباحثةعدة أساليب إحصائية  تتناسب مع طبيعة الدراسة منها (معامل ألفا كرونباخ,معامل الإرتباط بيرسون , اختبار   Test-T ). وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إرتباطيه بين أنماط التنشئة الأسرية (السوية وغير السوية ) وإضطراب الهوية الجنسية لدي طلاب المرحلة الثانوية , كما أوضحت  النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الذكور والإناث من طلاب المرحلة الثانوية علي مقياس أنماط التنشئة الأسرية , وأوضحت أيضا وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات الذكور والإناث علي مقياس إضطراب الهوية الجنسية لصالح الإناث.
Abstract
The current research aimed to identify the patterns of family upbringing and its relationship with gender identity disorder among high school students, and the study sample consisted of first and second grade students, and their number was(300) males and females, ranging in age from(15- 18) years.
To achieve the objectives of the study, the descriptive approach was relied on, and the researcher used the scale of family upbringing patterns (prepared / researcher), and the scale of gender identity disorder (prepared / researcher). The researcher used several statistical methods appropriate to the nature of the study, including (Cronbach's alpha coefficient, Pearson correlation coefficient, T- test). The results of the study showed the existence of a correlative relationship between the patterns of family upbringing (normal and abnormal) and gender identity disorder among high school students. The results also showed that there were no statistically significant differences between the average scores of male and female secondary school students on the scale of family upbringing patterns , and also indicated that there were Statistically significant differences between the mean scores of males and females on the gender identity disorder scale in favor of females.

الكلمات الرئيسية