صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مقرر لغتي من وجهة نظر معلمي اللغة العربية بمنطقة الباحة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مقرر لغتي من وجهة نظر معلمي اللغة العربية بمنطقة الباحة ، وتكونت عينة الدراسة من (161) معلماً، باستخدام المنهج الوصفي وتمثلت أداة الدراسة في استبانة مكونة من ( 73 ) فقرة ، موزعة على سبعة مجالات هي(الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي أثناء دراستهم مقرر لغتي عند مستوى الفهم السطحي (المباشر) ، الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي أثناء دراستهم مقرر لغتي عند مستوى الفهم الاستنتاجي ، الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي أثناء دراستهم مقرر لغتي عند مستوى الفهم النقدي ، أسباب الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي التي ترجع إلى المتعلم  ،  أسباب الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي التي ترجع إلى المعلم   ، أسباب الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي التي ترجع إلى المنهج ،  أسباب الصعوبات التي تواجه تلاميذ الصف السادس الابتدائي في الفهم القرائي التي ترجع إلى البيئة الصفية) ، وفي ضوء النتائج توصي الدراسة أن تأخذ وزارة التعليم بمعالجة  تأخذ وزارة التعليم بمعالجة  صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي في مقرر لغتي ، تنظيم لقاءات وندوات علمية تعالج الصعوبات التى تواجه المعلمين والعمل على إيجاد حلول لها.
كلمات مفتاحية: صعوبات ، لغتى ، المرحلة الإبتدائية.
Abstract
The study aimed to identify the difficulties of reading comprehension among the sixth grade students in the “My Language” course from the point of view of Arabic language teachers in Al-Baha region. The study sample consisted of (161) teachers, using the descriptive method. It includes seven domains (difficulties faced by sixth graders in reading comprehension while studying my language course at the level of superficial (direct) comprehension, difficulties faced by sixth graders in reading comprehension while studying my language course at the level of deductive comprehension, and the difficulties faced by pupils of the sixth grade in reading comprehension. The sixth grade of primary school in reading comprehension while studying my language course at the level of critical comprehension, the reasons for the difficulties faced by sixth graders in reading comprehension that are attributed to the learner, the reasons for the difficulties faced by sixth graders in reading comprehension that are attributed to the teacher, the reasons for the difficulties that they face The sixth grade students face reading comprehension due to the curriculum, the causes of the difficulties faced by the sixth grade students in reading comprehension E that is due to the classroom environment). The reasons for the difficulties faced by sixth graders in reading comprehension, which are due to the classroom environment). The first rank is the field of difficulties faced by sixth graders in reading comprehension while studying my language course at the deductive comprehension level with an arithmetic mean (2.11) and a standard deviation (0.41). With an arithmetic mean of (2.05) and a standard deviation of (0.28), the reasons for the difficulties faced by sixth graders in reading comprehension, which are due to the curriculum, came in the first place with an arithmetic mean of (2.08) and a standard deviation of (0.32). In light of the results, the study recommends that the Ministry of Education take Education through treatment The Ministry of Education deals with the difficulties of reading comprehension among sixth-grade students in my language course, organizing scientific meetings and seminars that address the difficulties facing teachers and work to find solutions for it.
Keywords: reading comprehension, my language, the primary stage.

الكلمات الرئيسية