برنامج قائم على الالعاب التعليمية لخفض مشكلات تعلم اللغة الانجليزية لدى التلاميذ ضعاف السمع بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالى الى التعرف على فعالية برنامج قائم على الالعاب التعليمية لخفض مشكلات تعلم اللغة الانجليزية لدى التلاميذ ضعاف السمع بالمرحلة الابتدائية ، وتكونت عينة الدراسة من التلاميذ ضعاف السمع، وعددهم عشرة تلاميذ من الذكور والاناث، تتراوح اعمارهم من (11-13) سنوات .
تمثلت ادوات الدراسة فى :- اختبار تحصيلى فى مادة اللغة الانجليزية (اعداد الباحثة) و مقياس
مشكلات تعلم اللغة الانجليزية (اعداد الباحثة) وبرنامج قائم على الالعاب التعليمية (اعداد الباحثة)
وقد اظهرت نتائج الدراسة وجود فروق بين متوسطى الرتب للمجموعة التجريبية والمجموعة
الضابطة فى القياس البعدى على مقياس مشكلات تعلم اللغة الانجليزية لصالح المجموعة التجريبية
كما اوضحت النتائج وجود فروق بين متوسطى الرتب المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى
والبعدى على مقياس مشكلات تعلم اللغة الانجليزية لصالح المجموعة التجريبية
كما اوضحت النتائج عدم وجود فروق بين متوسطى الرتب المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى على مقياس مشكلات تعلم اللغة الانجليزية للتلاميذ ضعاف السمع فى مرحلة التعليم الاساسى
Abstract
A program based on educational games to decrease the problems of
Learning English for the hearing impaired pupils at the stage of primary
Education The current research aims to identify the effectiveness of a program    Based on educational games to decrease the problems of learning English for the hearing-impaired pupils at the stage of primary education The sample of the study consists of ten male and female hearing Impaired pupils aged between 11and 13 years old, the tools of the study    Include:

an achievement test of English language (prepared by the
Researcher).
Measurement scale of learning English problems (prepared by the
Researcher).
A program based on educational games (prepared by the Researcher).

The results of the study showed significant differences between the
Ranks average of the experimental group and the control group in the
Post measurement of learning English problems measurement scale.
The results also showed significant differences between the ranks
Average of the experimental group in the pre and post measurement
Learning English problems measurement scale.
The results showed significant differences between the ranks
Average of the experimental group in the post and tracking
Measurement scales of the learning English problems measurement
Scale for the hearing impaired pupils at the stage of primary education

الكلمات الرئيسية