واقع كفايات مديري مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية ومتطلبات تطويرها

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع كفايات مديري مدارس التعليم الثانوي العام بمحافظة الدقهلية ومتطلبات تطويرها، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي، على عينة قوامها (400) معلم، (60) مدير من معلمي ومديري مدارس التعليم الثانوي العام، وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج منها : ضعف قدرة إدارة المدرسة على تحقيق أهداف المدرسة، ضعف استيعاب بعض القيادات المدرسية لمتطلبات التغيير، ضعف استيعاب التقنيات الحديثة لمتابعة المستجدات والمتغيرات العلمية والتربوية، عدم توفر خطة شاملة لإدارة الأزمات، ضعف الشراكة المجتمعية والمساهمة في حل مشكلات المدارس، قلة مشاركة الطلاب والمعلمين في الأنشطة وتوظيفها لخدمة المواد الدراسية.
وأوصت الدراسة بالعديد من الدراسات منها : تطبيق الإدارة الرقمية، الاحتراف الأكاديمي برفع الكفايات المهنية والعلمية للمديرين والمعلمين، عقد الدورات التدريبية للمديرين وذلك للتحول النوعي الواضح في تركيبة الموارد البشرية، الترقية حسب الكفاءة لا الأقدمية، عقد اختبارات للمديرين، توفير مصادر بديلة (التمويل الذاتي ) مؤسسة تعليمية منتجة، توفير قدر من الاستقلالية للمدير في قيادة المدرسة.
Abstract :
The objective of the current research is to identify the reality of the competencies of principals of general secondary education schools in Dakahlia Governorate and the requirements for their development. Many results, including: poor ability of the school administration to achieve the goals of the school, poor understanding of some school leaders of the requirements of change, weak absorption of modern technologies to follow up on scientific and educational developments and changes, lack of a comprehensive plan for crisis management, weak community partnership and contribution to solving school problems, lack of participation Students and teachers in the activities and employ them to serve the subjects.
The study recommended several studies, including: the application of digital management, academic professionalism by raising the professional and scientific competencies of managers and teachers, holding training courses for managers for the clear qualitative transformation in the composition of human resources, promotion according to competence rather than seniority, holding tests for managers, providing alternative sources (self-financing). Productive educational institution, providing a degree of autonomy for the principal in leading the schoo

الكلمات الرئيسية