استهدفتالدراسة إليمعرفةفعاليةبرنامجتدريبي لتنمية الإدراك السمعي لدى الأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويًا،واكتشافمدىاستمرارأثرالبرنامجالتدريبيلتنمية الإدراك السمعي لدى الأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويًاوذلكبعدفترةشهرمنالتطبيق،وتكونتعينةالدراسة من (20)طفلًاوطفلة، تراوحت أعمارهم ما بين (4-6) سنوات بمتوسط (5.14) عامًا وانحرف معياري(0.84) ، وتمتقسيمهمعشوائياًإلىمجموعتين،مجموعةتجريبية(ن= 10)ومجموعةضابطة (ن= 10)،واستخدمتالدراسةالأدواتالتاليةلتحقيقأهدفهااختبار الإدراك السمعي،البرنامجالتدريبي،وقد أشارت النتائج إليوجودفروقدالةإحصائياًبينمتوسطيرتبدرجاتالمجموعتينالتجريبية والضابطةفيالقياسالبعديعلىاختبار الإدراك السمعيلصالحالمجموعةالتجريبية، ووجود فروقدالةإحصائياً بين متوسطيرتبدرجاتالمجموعةالتجريبيةعلي اختبار الإدراك السمعيقبلوبعدتطبيقالبرنامجلصالحالقياسالبعدي،وعدموجودفروقدالةإحصائياًبين متوسطيرتبدرجاتالمجموعةالتجريبيةعلىاختبار الإدراك السمعي فيالقياسينالبعديوالتتبعى . Abstract
The study aimed to know the effectiveness of a training program for the development of auditory perception among pre-school children who are linguistically late, and to discover the extent of the continuing impact of the training program for the development of auditory perception among pre-school children who are linguistically late, after a month of application, The study sample consists of (20) boys and girls with an age range between four and six years. The study sample were randomly divided into two groups n experimental group (n = 10) and a control group (n = 10) and the study used the following tools to achieve its objectives, the auditory cognition test, the verbal communication scale, the training program, The results indicated that There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group and the control group on the auditory cognition test in the dimensional measurement in favor of the experimental group, and There are statistically significant differences between the average grades of the experimental group in tribal and post measurements on the auditory cognition test in favor of dimensional measurement, and There are no statistically significant differences between the average grades of the experimental group in dimensional measurements and tracking on the choice of auditory cognition.
المنوفي, ريهام محمد محمد السعيد. (2022). فعالية برنامج تدريبي لتنمية الإدراك السمعي لدى الأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويًا. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 120(3), 627-656. doi: 10.21608/maed.2022.288726
MLA
ريهام محمد محمد السعيد المنوفي. "فعالية برنامج تدريبي لتنمية الإدراك السمعي لدى الأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويًا". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 120, 3, 2022, 627-656. doi: 10.21608/maed.2022.288726
HARVARD
المنوفي, ريهام محمد محمد السعيد. (2022). 'فعالية برنامج تدريبي لتنمية الإدراك السمعي لدى الأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويًا', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 120(3), pp. 627-656. doi: 10.21608/maed.2022.288726
VANCOUVER
المنوفي, ريهام محمد محمد السعيد. فعالية برنامج تدريبي لتنمية الإدراك السمعي لدى الأطفال ما قبل المدرسة المتأخرين لغويًا. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2022; 120(3): 627-656. doi: 10.21608/maed.2022.288726